Annelies Horden
DRUPPELS 1 t/m 5
Objecten van gebruikte waxinelichthouders 2020-2022
Annelies Horden: THE BEAUTY OF WASTE
Uitgangspunt in het werk van Annelies Horden is de schoonheid van consumptie-afval. Zij verzamelt, groepeert en sorteert afvalmaterialen.
De regelmaat, structuur, herhaling, eenvoud en hoeveelheid zijn van essentieel belang. De objecten en installaties laten ieder de schoonheid van afval zien. Zij manipuleert het leven van alle dag en maakt zichtbaar waar anders aan voorbij wordt gegaan.
Annelies kreeg haar opleiding aan de kunstacademie Utrecht (architectuur) en de Nieuwe Akademie Utrecht
In een interview, dat Gerda Schimmel had met Flox den Hartog Jager vertelde zij, dat ze naast haar eigen werk een kunstenaarsduo met Annelies Horden vormt: HORDEN & SCHIMMEL. Er volgde een tweede interview, en wel met het duo HORDEN & SCHIMMEL. En toen kon een derde interview niet uitblijven, ditmaal met Annelies Horden.
Materiaal en technieken
Annelies werkt niet met textiel, maar met afvalmaterialen en zij behandelt deze materialen, zoals je dat met textiel zou doen. Zij naait en/of rijgt bijvoorbeeld kroonkurken, wijnschroefdoppen en lipjes om blikjes te openen aan elkaar tot kunstobjecten.
Het is voor haar belangrijk, dat er een verandering plaats vindt in gebruik en vorm, een verandering die juist de schoonheid van afval toont. Het gaat dus om een complete metamorfose.
Haar basismaterialen zijn :
- Lege wc rollen met het laatste vel er nog aan
- Kroonkurken
- Wijndoppen
- Waxinelichtjeshouders
- Openingen (lipjes) van blikjes.
- Post-elastieken.
- Over de datum materiaal uit een operatiekamer
Verschillende mensen sparen voor haar en in het atelier staan deze materialen gesorteerd te wachten op hergebruik.
De start
Ze kwam op het idee om afval te gebruiken toen ze van iemand, die verslaafd aan alcohol was, zijn gespaarde kroonkurken kreeg, vuilniszakken vol. Deze bewaarde zij jaren, ze vond het bijzonder dat iemand zijn eigen verslaving spaarde. Pas jaren later wist zij hoe ze de doppen wilde gebruiken. Achteraf is dit het startpunt geweest van het werken met afvalmaterialen.
ELASTIEKENTWIST -3-
Er omheen draaien. 2020
Verdere ontwikkeling
De gespaarde elastiekjes hebben een ander verhaal. Hier spreekt het materiaal zelf haar aan; het gaat haar om het idee veerkracht!
En bij de openingen van blikjes, spreekt het woord haar aan. Openingen….. dat zijn ook mogelijkheden! Inspiratie is overal te krijgen.
Annelies experimenteert eindeloos met materialen, zo ook met de wc-rollen. Hoe is het om een wc-rol vierkant te maken en deze installatie vervolgens vierkantrollen te noemen. Als je vierkant kunt rollen dan kan je de hele wereld aan, volgens Annelies.
Het nieuwste project, waarin ze werkt met over-de-datum materialen uit een operatiekamer, moet nog ‘handen en voeten’ krijgen. Schrijnend vindt Annelies de hoeveelheid materiaal, die weg wordt gegooid. Zij zoekt naar nieuwe mogelijkheden voor deze afgedankte materialen.
TOILETROLLEN
Gebruikte toiletrollen met het laatste vel. 2019 – nu.
Voorbeelden
Over haar voorbeelden zegt Annelies het volgende.
Tijdens haar opleiding aan De Nieuwe Akademie te Utrecht had Annelies een docent mixed media. Terwijl de leerlingen aan het werk waren vertelde deze docent bijzondere verhalen over kunstenaars.
Joseph Beuys was een van de kunstenaars waar hij over vertelde. Eén van Beuys’ beroemd geworden uitspraken is dat iedereen een kunstenaar is. Die uitspraak kwam bij Annelies binnen.
Tracey Emin heeft haar bedpartners op het tentdoek van een koepeltentje geborduurd. Ongebruikelijk en tot nadenken stemmend. Evenals haar onopgemaakte bed met lege sigarettendoosjes, medicijnen, condooms etc. Voor heeeel veel geld verkocht . Hoeveel van deze bedden worden niet voor veel geld verkocht en in een museum geplaats? Dat maakt het werk van Tracey Emin intrigerend voor haar.
Annelies hoorde voor het eerst over Grayson Perry toen hij de Turner prijs had gewonnen. Een pottenbakker, die voorstellingen op zijn vazen plaats, die tot nadenken stemmen en schokkend zijn. Hij bevraagt de wereld waar wij in leven op een kritische manier.
Dat doet Banksy ook. Een straat kunstenaar, die politiek en humoristisch is. Intrigerend is, dat hij (of een groep)onder een pseudoniem werkt.
Ten slotte met stip op 1 Eva Hesse. Zij is de pionier in het experimenteren met materialen. Annelies vond haar werk inspirerend en voelde herkenning en bevestiging.
TOILETROLLEN
Gebruikte toiletrollen met het laatste vel. 2019 – nu.
Hoofdthema’s
Het belangrijkste thema in het werk van Annelies was lange tijd de rol van de vrouw. Zij verbeeldde dit aan de hand van Barbie, de pop die model staat voor de perfecte vrouw. Terwijl Annelies aan het werk was met fel licht boven een spiegel, zag zij plotseling een oudere versie van zichzelf. De elasticiteit van de huid neemt met het ouder worden af. Dit was voor haar aanleiding om letterlijk met elastiek te gaan werken.
Er vond langzamerhand een verschuiving in haar werk plaats. De kwetsbaarheid van het leven ging een groter rol in haar werk spelen. In deze periode maakte zij samen met een medekunstenaar foto’s van een vuilverwerkingsbedrijf. Hier werden de bollennetten van de bloembollenboeren naar toe gebracht. In de maand mei betekende dit een zee van bloemen op een vuilnisbelt. Het was de geboorte om het idee om de Schijnbare Schoonheid tot thema te nemen.
Momenteel is haar thema THE BEAUTY OF WASTE. Kijk goed naar afval, hergebruik en zie de schoonheid van materiaal dat we gewoonlijk weggooien.
SHORT AND LONG STEM MUSHROOM
Gebruikte wijndoppen en openingen van blikjes. 2021
Samenwerking met andere kunstenaars
Zoals eerder vermeld werkt Annelies ook met Gerda Schimmel. Samen zijn zij kunstenaars duo Horden & Schimmel. Wil je daar meer over weten, lees dan het interview over hen beiden als kunstenaarsduo. Maar Gerda is ook in haar autonome werk steeds een klankbord voor Annelies.
Waar te zien
De objecten van kroonkurken, wijndoppen en openingen van blikjes worden vertegenwoordigd door galerie Chiefs and Spirits in Den Haag. Dit werk is op beurzen over de wereld te zien.
Website: annelieshorden.nl
Instagram: hordenannelies
Serie FLOWER POWER.
Over-de-datum bloemen, gemaakt van materialen uit de operatie kamer. 2022