Gerda Schimmel

Gerda Schimmel

Gerda Schimmel maakt sculpturen van een materiaal dat je niet zou verwachten. Haar medium is textiel en dat is van zich zelf immers zo slap dat het niet uit zichzelf kan staan. Gerda manipuleert het zo, dat het ruimtelijkheid krijgt. Ze kiest daarbij prachtige strakke vormen vaak geïnspireerd door de natuur of juist door het tegenovergestelde, de architectuur.

Hoe ben je begonnen met textiel als medium voor je kunst? En wanneer was dat?

  • Mijn moeder maakte kleding op maat. Daar zat ik als kind bij en zag hoe zij aan het werk was; het maken van patronen, het binnenwerk van kostuums en de draadrichting bepalen. Ik maakte spelenderwijs kleding voor mijn poppen.

Waar werk je op dit moment aan?

  • Nu werk ik met organza, ik maak genaaide en geregen objecten. Om van een dunne stof een zelfstandig object zonder steunmiddelen te maken boeit mij. Rafels en losse draden versus strak gesneden randen spelen mee in het geheel. Ik houd van monumentaal werk in klein en grote afmetingen
Gerda Schimmel

Wat is je opleiding?

  • Akte NS in Haarlem. Een fijne textielopleiding met inspirerende docenten en een breed aanbod. Hier is mijn liefde voor Architectuur en Kunstgeschiedenis ontstaan. Die voor textiel had ik al van huis uit.

Wat is je inspiratiebron?

  • De textiel zelf; het is in het dagelijks leven overal om ons heen dicht bij de mens. Vanaf de geboorte tot en met de dood hullen we ons in textiel. We slapen ertussen, we wassen en kleden ons ermee. Ik kan al geïnspireerd zijn door hoe iemand een shawl omslaat. Ook is architectuur in bron van inspiratie.
Gerda Schimmel

Wie zijn je voorbeelden?

  • De natuur is het grootste voorbeeld voor mij, maar ook de kunsthistorie, kunstfilosofie en muziek. Voor het in elkaar zetten van mijn beelden kijk ik naar de Nederlandse streekdrachten. Van oudsher worden die niet genaaid maar geregen en gevouwen. Muziek speelt een rol bij het ontstaan van mijn werk. Zo echoot het veranderende rijgritme van mijn werk door de wisselende maatvoering van Canto Ostinato van componist Simeon ten Holt (1923-2012). Verder zijn Ernst Haeckel met zijn kunstvormen der natuur (1899-1904), Ernst Chladni met zijn Akustik  Table (1830), Christo en Jeanne Claude en de architect  Frank Gehry interessant. Maar ook de manier waarop de graftombe van Toetanchamon verzegeld was.
  • Maar het meest inspirerend van allen is mijn collega Annelies Horden met wie ik sinds 2012 het kunstenaarsduo H O R D E N  &  S C H I M M E L vorm.
Gerda Schimmel

Wat zijn je favoriete technieken?

  • In mijn opleiding heb ik vele technieken geleerd, maar steeds ga ik terug naar de eenvoud,naar een simpele techniek zoals rijgen.

Hoe heeft je werk zich ontwikkeld?

  • Na lesgegeven te hebben en als theatervormgever gewerkt te hebben ben ik in 2008 als autonoom kunstenaar gaan werken. Naast het kleinere werk met katoen en linnen, maakte ik ook grote objecten geïnspireerd door de natuur. Van een afgedankt zeil van het wedstrijdzeilschip ‘De Silveren Swaen’ maakte ik een werk voor de Noord Holland Biënnale.
  • Ook maakte ik cirkels van wegwerptextiel uit de afvalbak van een offsetdrukkerij. Mooie lichtblauwe lappen van wel 8 meter lang met resten drukinkt vouwde ik tot de gewenste breedte en reeg het tot een geheel. Later voegde ik mijn eigen inkt toe, lees ‘mijn eigen verhaal’ en werd het werk donkerblauw.
  • Nu werk ik met superdun organza, er zit er wel 60 meter in een kleine sculptuur. De liefde voor blauw is gebleven. Geregen en stevig aangesnoerd wordt het een soort ‘huid’ en voelt totaal anders aan dan de losse vorm van de stof.Mijn werk is nog steeds in ontwikkeling. Dat zal nooit ophouden. Soms wanneer ik per ongeluk iets misgaat biedt dat weer een nieuwe weg om te onderzoeken.

Aan welk werk ben je gehecht en waarom?

  • Aan het werk ‘Cocon’ uit 2018. Mijn moeder overleed in dat jaar. Uit haar nalatenschap kwamen stapels witte, soms wat versleten, zakdoeken tevoorschijn.
Gerda Schimmel

Welke tips heb je voor andere kunstenaars?

  • Kijk naar je kwaliteiten, benut ze. Vergeet niet je te laten verwonderen en verrassen, dan opent nieuwe wegen.

Waar kan ik nog meer werk van je zien? Website, facebook, instagram?