Els van Baarle

Els van Baarle

Els van Baarle werkt op een vernieuwende manier met batik

Haar textiele kunstwerken kunnen worden vergeleken met oude muren, die als je ze van dichtbij bekijkt opmerkelijk veel details vertonen. Wat eerst een kleur lijkt krijgt bij nader inzicht een rijk palet van nuances. Tekens door de mens gemaakt spelen een belangrijke rol in haar werk. Tekens blijven bestaan, maar hun betekenis verdwijnt achter de tijd en vervaagt tot er ten slotte alleen mysterie rest.

Hoe ben je begonnen met textiel als medium voor je kunst? En wanneer was dat?

  • Dat ging langzamerhand en vanzelf werd mijn werk van werk tot kunst.

Waar werk je op dit moment aan?

  • Klein werk, boekjes en groot werk met cyanotype ( blauwdruk)
Els van Baarle

Wat is je opleiding?

  • Ik heb de lerarenopleiding textiel gedaan, een tekenopleiding en handvaardigheid voor jeugd en groepswerk.
    Toen ik in aanraking kwam met de batik techniek, wist ik dat ik mijn favoriete techniek had gevonden. Bij Raden Suwondo Sudewo bestudeerde ik gedurende drie jaar traditionele batikmethodes. Daarna heb ik gedurende 20 jaar les gegeven en internationaal vele workshops en masterclasses.
    Mijn werk is verbonden met zowel traditie als innovatie. Ik maak gebruik van traditionele batik methodes en batikgereedschap zoals de tjanting en de tjap, maar heb ook mijn eigen manieren gevonden om om te gaan met de stof en de was. Ik heb allerlei soorten verf uitgeprobeerd: Procion, acid dye, vat dye etc.

Wat is je inspiratiebron?

  • Ik word geïnspireerd door het verleden en meer in het bijzonder door de klassieke oudheid. Ruïnes en oude muren, blootgesteld aan de elementen, krijgen vaak fascinerende oppervlaktes met een arsenaal aan texturen, kleuren en vage, half verdwenen tekens en inscripties, als herinneringen waarvan de betekenis lang geleden is uitgewist. Ook graffiti als een moderne manier van uiten heeft mijn belangstelling.
Els van Baarle

Wie zijn je voorbeelden

Wat zijn je favoriete technieken?

  • Ik werk met traditioneel batikgereedschap. De traditionele batiktechnieken heb ik uitgebreid met nieuwe manieren. Als de was is verwijderd zeefdruk ik soms nog over de lap. Zo creëer ik met was en verf, laag over laag, kleur over kleur in een langzaam proces, waardoor texturen ontstaan en hier en daar tekens of letters.
Els van Baarle

Aan welk werk ben je gehecht en waarom?

  • Ik ben gehecht aan het werk dat ik na het overlijden van mijn man maakte, een serie doeken genaamd ‘NOTHING IS THE SAME’.

Welke tips heb je voor andere kunstenaars?

  • Verdiep je in thema’s en werk in  series, dat geeft je werk meer diepgang. Veel mensen willen te snel een resultaat. Ze hebben geen zin om uren bezig te zijn met het mengen van kleuren en het opbrengen van laag over laag, was over verf en verf over was. Meestal stoppen ze ook te snel. Als de stof er leuk uitziet dan durven ze niet die stap verder te maken, waardoor het werk echt interessant zou kunnen worden. We werken met redelijk goedkoop materiaal, dus waarom niet het risico genomen om verder te werken dan je oorspronkelijk zou willen. Alleen door ‘trial and error’ kun je leren, maar daarvoor moet je wel durven.
Els van Baarle

Waar kan ik nog meer werk van je zien? Website, facebook, instagram?

Els van Baarle