Francisca Henneman

Francisca Henneman

Francisca Henneman

Ik ben altijd dol op materialen, kleuren, technieken en experimenteren geweest. Ik combineerde rubberen productjes met bijvoorbeeld houten kralen en verbond die met elkaar door middel van haken.

Hoe ben je begonnen met textiel als medium voor je kunst? En wanneer was dat?

  • Ik was een jaar of 12 toen ik galajurken voor mijn Barbiepop ging maken. Ik trok mij terug op een zolderkamertje met alle materialen om mij heen, en maakte mijn eigen wereldje. Met mijn 15 à 16de jaar kreeg ik vaak voor het oppassen op kinderen bollen hand gesponnen wol. Daarmee ging ik op een zelfgemaakt weefraam wandkleden maken. Dit deed ik vaak ‘s avonds als iedereen al naar bed was, ik kom uit een groot gezin.
  • In het maken van deze sieraden kon ik zoveel creativiteit kwijt, en de dynamiek daarin is snel, dat wel goed past bij mijn temperament. Het label dat ik oprichtte heet DIFRANCI. Mijn naam Francisca zit erin. Als kind werd ik Frans genoemd dus dat werd al gauw ‘Franci’ of ‘die Frans’.  Ook kan het Frans klinken en in het Italiaans betekend Di Franci van Frans. In het Engels heb je het woord difference. Ik bedacht dat ik de sieraden allemaal een naam wilde geven. Ik ben blij dat ik dat aan het begin gelijk heb gedaan, nu vele jaren later heb ik zoveel sieraden gemaakt, dat ik daar nu niet meer aan zou beginnen.
  • In 2018 werd ik gevraagd om mee te dingen voor een expositie in de rondreizende Textiel Triënnale ‘Textile Art of Today’ in Oost-Europa. Ik haakte toen met rubber en maakte statement sieraden. Door de presentaties die in elke expositie gemaakt werden, leken mijn werken meer kunstobjecten dan sieraden. Dat bracht mij het antwoord waar ik toen naar op zoek was. Ik wilde meer vrijheid met de vorm, techniek, materiaal, textuur en structuur. Ik ging objecten en sculpturen maken met de techniek die ik ontwikkeld had en de materialen die voor mij nog steeds heel boeiend zijn.  Zo kwam ik van de sieradenwereld ook in de textielwereld terecht. Via facebook en instagram kwam ik op de hoogte van nog veel meer Textieltentoonstellingen in Europa en daarbuiten. In 2019 o.a. heb ik deel kunnen nemen met de wereldtentoonstelling Contemporary Textile Art (van WTA) in Madrid. Sindsdien gaat de ontwikkeling door.

Waar werk je op dit moment aan?

  • Ik werk aan verschillende projecten, het kan zijn sieraden voor een Sieradententoonstelling, waarbij de sieraden textiele materialen hebben voor een galerie in Bratislava, als ook objecten voor de volgende tentoonstellingen en biënnales.
Francisca Henneman

Wat is je opleiding?

  • Het heeft enige jaren geduurd qua leeftijd voordat ik naar de Kunst Academie in Rotterdam ging. Maar de opleiding Modevormgeving aan de (dat heette toen nog) Faculteit der Beeldende kunsten en Architectuur heb ik afgerond in 1990. Mijn Textiel brevet, dat is textielwarenkennis, gehaald tijdens de Academie jaren.
  • En de leergang Mode met een handicap gevolgd in Arnhem, Daar ook geleerd om anders te denken en tot andere oplossingen te komen. Door theaterkostuums te maken bedenk je ook weer andere oplossingen en leer je out of the box te denken. Ook heb ik vele jaren een cursus keramiek aan de Vrije academie gevolgd. Op mijn vakanties leerde ik beeldhouwen in steen.
Francisca Henneman

Wat is je inspiratiebron?

  • Eigenlijk is het materiaal al genoeg om ideeën te vormen. Als ik weer (voor mij nieuw) restanten rubber, silicone of wat dan ook binnenkrijg begint het gelijk al te kriebelen en ga ik experimenteren met het materiaal en de technieken die voor handen zijn. Nu maak ik het liefst objecten en sculpturen, omdat ik me daar heel gericht op textuur en structuur kan richten en de vormen ontstaan al gaandeweg. Het leuk is dan ook dat het heel vaak op organismen uit de diepe zee lijkt, organismen als koralen, zeeslakken, zeewieren etc. etc.

Wie zijn je voorbeelden?

  • De kunstenaars die ik bewonder zijn voornamelijk mensen die ook bezig zijn met het zoeken naar nieuwe vormen. Vaak zit daar ook beeldhouw-technische bewoordingen aan vast als ritme, regelmaat, stapeling, verbinding, textuur, structuur, herhaling, materiaal, constructie, segmenten, geledingen, oer-organismen als radiolariën, koralen, huid. Ook eigenheid, originaliteit en eigen stijl kan ik erg waarderen. Dat kunnen ook beeldhouwers, keramisten en textielontwerpers, mode-ontwerpers zijn.
Francisca Henneman

Wat zijn je favoriete technieken?

  • In feite kunnen alle technieken voor komen. Ook combinaties van technieken kunnen heel interessant zijn. Op het moment combineer ik het traditionele haken veel met het industriële rubber.
  • Maar ook keramiek en beeldhouwen kan ik combineren met textiel en textieltechnieken. Alles wat er in me opkomt pas ik toe. Juist de onverwachte ontdekkingen vind ik interessant.

Hoe heeft je werk zich ontwikkeld?

  • Eigenlijk door altijd open te staan voor nieuwe ideeën die je overal ziet en nieuwe materialen die je tegenkomt. Door over reacties van anderen na te denken. Die geven vaak een andere kijk als waar je zelf op dat moment mee bezig bent. Soms kan zelfs een presentatie van het werk door iemand anders gedaan je verder helpen en je inspireren.
Francisca Henneman

Aan welk werk ben je gehecht en waarom?

  • Dat kan ik eigenlijk niet zeggen, doordat het een continuerend proces is, veranderd dat ook.  De gehaakte sculpturen met die specifieke texturen boeien mij op dit moment het meest.  Waar ik eigenlijk het meest trots op ben is het feit dat ik zoveel waardering krijg voor mijn werk. Ik maak iets en mensen worden daar blij van. Het doet ze verwonderen.  Het brengt iets teweeg. Dat doet me heel goed, en stimuleert mij om door te gaan.

Welke tips heb je voor andere kunstenaars?

  • Volg je hart en kies je eigen weg in je ontwikkeling. Daag jezelf uit. Dat maakt je gelukkig.
Francisca Henneman