Mirjam Pet

Mirjam Pet

Mirjam Pet

Ik houd ervan om vergeten stoffen te gebruiken, zoals oude borduurwerken, van een ander project overgebleven lapjes of ander ‘ongebruikt’ materiaal om mijn ideeën uit te beelden. Textiel is onopvallend materiaal, maar heeft een enorm vermogen om herkenning en emoties op te roepen, als het in kunst op de juiste manier gebruikt wordt.

Mirjam Pet

Hoe ben je begonnen met textiel als medium voor je kunst? En wanneer was dat?

  • Zolang als ik weet heb ik al met textiel gewerkt naast tekenen en schilderen. Ik heb zelfs kunst- en textielcursussen gedaan tijdens mijn studie Engelse Taal- en Letterkunde in Nijmegen. In 1989, na de geboorte van mijn tweede kind, bleek dat textiel een handiger medium was dan verf. Na twee jaar was ik er verliefd op geworden en ben ik er mee blijven werken.
  • Mijn allereerste textielwerk dat ik als een autonoom en volwassen kunstwerk beschouw heb ik gemaakt in 2002.

Waar werk je op dit moment aan?

  • Ik ben een groot werk aan het maken van antieke kanten kleedjes en damast uit erfenissen. Daarop komen onder andere applicaties van tekeningen van vrouwenportretten uit oude familie albums en geprinte zelfportretjes. Het is een eerbetoon aan alle die vrouwen die hun sporen in hun nazaten hebben achtergelaten. Ik heb al eerder werken gemaakt met deze thematiek.

Wat is je opleiding?

  • 2020 –                  Academie Arendonk, B, 2-jarige studie specialisatie tekenen
  • 2015 – 2020       Academie Arendonk, B, 5-jarig studie deeltijdonderwijs tekenen
  • 2002 – 2003       Quilten Speciaal, AK, Utrecht, 2-jarige cursus
  • Vrije Academies van Nijmegen en Eindhoven, verschillende cursussen
Mirjam Pet

Wat is je inspiratiebron?

  • De overgangen in de maatschappij en de eenzaamheid en de veranderingen die mensen daardoor ervaren. Sinds een paar jaar bestudeer ik de Edgelands, de rafelranden tussen het stedelijke en het landelijke gebied, die ik als symbool gebruik voor die overgangen. Details komen geabstraheerd in mijn werk terug.

Wie zijn je voorbeelden?

  • Jane Austen door de subtiele kritiek op de maatschappij in haar boeken.
    Louise Bourgeois vanwege de verschillende materialen en technieken die zij gebruikt.
    Alberto Giacometti door zijn lange, getergd uitziende verticale figuren.
    Eva Hesse door de schijnbare eenvoudige abstractie in haar werken.
    Nancy Spero door de manieren waarop zij maatschappelijke thema’s verbeeld.
    Mark Rothko door zijn bijzonder subtiele werken waar je je in kunt verliezen.

Wat zijn je favoriete technieken?

  • Appliceren, tekenen (met name met houtskool en inkt), het maken van korte videootjes met geluid

Hoe heeft je werk zich ontwikkeld?

  • Helemaal in het begin was dat nog enigszins traditioneel, uitgaande van ontwerpen, maar in de loop der tijd is het steeds vrijer geworden door bepaalde technieken los te laten en steeds minder vast te houden aan de normen ‘netjes en perfect’ (ik ervaar dit laatste als een keurslijf). Ik ben steeds meer een concept als uitgangspunt gaan gebruiken en daarvoor de voor mij meest geschikte materialen en technieken te zoeken. Dat heeft tot gevolg gekregen dat aan de ene kant een diepgaande kennis van technieken, zoals surface design, een beetje op de tweede plaats is gekomen en aan de andere kant dat ik niet een erg duidelijke herkenbare stijl heb. Over de langere termijn keer ik echter steeds terug naar bepaalde thema’s en technieken. Door die wisseling van technieken en materialen blijf ik wel weer scherper en nieuwsgieriger.
  • In mijn huidige studie tekenen, word ik gestimuleerd bij mijn kern te komen, uit te zoeken wat voor mij belangrijk is en wat over het algemeen in mijn werk, in wat voor vorm dan ook, te vinden is. Dit vind ik moeilijker dan ik dacht. Op dit moment merk ik dat ik behoefte heb aan ruimte, leegte die niet leeg is, sporen die te zien zijn door transparante lagen, een zekere mystiek, open voor vragen. Verder zoek ik een balans die voor mij goed aanvoelt, tussen druk en niet druk. Bijzonder is dat ik vanwege de – door mijn mentor begeleide – reflectie deze elementen in ouder werk heb ontdekt. Het bewust toepassen van die elementen werkt trouwens niet voor mij, dan voel ik dat ik blokkeer.
  • Het bezoeken van (zeer) eigentijdse kunsttentoonstellingen stimuleert me in het gebruik van andere media, meestal wel met een of andere connectie met textiel.

Aan welk werk ben je gehecht en waarom?

  • Eén van de werken die ik nooit weg zal doen is En de vogels vliegen, 2004. Ik heb het gemaakt naar aanleiding van het bouwen van de muur tussen Israel en Palestina; dat problemen tussen landen hiermee niet kunnen worden opgelost. Ik heb er 69 blauwe Vlaamse Gaai veertjes in verwerkt tegen een achtergrond van de plattegrond van Berlijn en de uitgeprinte tekst van Over de Muur van het Klein Orkest. Ik heb er 5 jaar over gedaan die veertjes te verzamelen. De compositie van de veertjes is afgeleid van de manier waarop slavenschepen werden gevuld.

Welke tips heb je voor andere kunstenaars?

  • Blijf dicht bij je zelf, dan wordt je werk uniek. Het kan veel tijd nodig hebben je intuïtie hier voor te ontwikkelen. En verder, blijf nieuwsgierig; denk: “wat als…”.
Mirjam Pet

Waar kan ik nog meer werk van je zien? Website, facebook, instagram?