Inge Bosman

Inge Bosman

 

Artist statement: De kwetsbaarheid van het leven, de verwondering over de schakering van herinneringen zetten me aan tot het maken van werk.  Transparante, kostbare materialen en foto’s van familie en vrienden verbeelden en communiceren mijn persoonlijke ervaringen.

Waardoor word je aangetrokken tot textiel? Waarom werk je graag met textiel?

  • Textiel is flexibel en kun je vormen. Dat geldt ook voor papier, plastics, metaaldraad e.d. en daar werk ik dan ook mee.

Wanneer besefte je dat textiel ook een medium voor kunst kon zijn?

  • In de door het Quiltersgilde + SBA georganiseerde opleiding ‘Quilten Speciaal’ kregen wij les van diverse kunstenaars, die dit als vanzelfsprekend zagen en ook overdroegen op mij. Maar al vanaf het begin dat ik kennis maakte met het werk van Charlotte Yde, besefte ik dat dit het ‘quilten voorbij’ was en echte kunst.

Wat is je favoriete techniek?

  • Ik heb geen favoriete techniek, wel een favoriet materiaal, zijde. Momenteel werk ik veel met transparante materialen zoals organza en ook met foto’s en gezeefdrukte teksten. Ik borduur er af en toe ook bij.

Werk je ook wel eens in een ander medium?

  • Ja, ik heb werk gemaakt met plastics, met keramiek, met metaal. Maar op dit moment werk ik voornamelijk in textiel. Tijdens mijn opleiding VOBK-Creatieve Handvaardigheid werkte ik bijna alleen maar met hout, metaal e.d.
Inge Bosman Parkinson, loose (ing) ends

Welke opleiding heb je gevolgd?

  • Een paar jaar na de opleiding Creatieve Handvaardigheid ben ik ’s avonds Akte K – Handwerken basisonderwijs (HBO) en Akte U –Handwerken middelbaar onderwijs(HBO) gaan doen. Niet zozeer om les te gaan geven, maar meer voor mijn eigen ontwikkeling. Een aantal mede-studenten kwam van de Rietveldacademie, omdat ze daar kennelijk te weinig technieken leerden. Met hen heb ik aan een aantal projecten gewerkt. Verder veel workshops, de opleiding Quilten Speciaal en daarna twee masterclasses in ‘Biezenmortel”.

Wie zijn je voorbeelden? (Noem er  5)

  • Voorbeeld is misschien niet het juiste woord. Wel heb ik bewondering voor het werk van Ann Woringer en Esther Bornemiza. En de ontwikkeling door de jaren heen van Charlotte Yde en Deirdre Adams vind ik heel boeiend. Verder inspireert Stewart Kelly mij wel omdat hij, net als ik, met gezichten van mensen bezig is en ook transparant werkt.

Wat inspireert jou? Heb je een hoofdthema?

  • Als je kunst wilt maken, moet je dicht bij je gevoel blijven. De laatste jaren ben ik als mantelzorger erg bezig met vergankelijkheid, dementie, herinneringen, afscheid nemen. Dit zie je ook terug in mijn werk. Ik heb een tijd in het buitenland gewerkt en met familie en vrienden gecorrespondeerd. Deze brieven/herinneringen verwerk ik samen met foto’s in kwetsbare transparante werken.

Hoe heeft je werk zich ontwikkeld?

  • Van ‘gewone’vlakke quilts’ met geometrische motieven naar driedimensionaal werk – robuust van uiterlijk, naar nu heel ijl en transparant werk. Elk werk roept weer ideeën en variaties op. Het liefst zou ik in lange series werken, dat lukt me helaas niet.
Inge Bosman Maalstroom detail

Werk je wel eens met andere kunstenaars? Uit welke disciplines komen zij? Wat is volgens jou het voordeel van samenwerken?

  • Ik werk alleen samen met textielkunstenaars en ken van andere disciplines alleen fotografen. Ik zou heel graag eens met hen of andere kunstenaars aan een zelfde thema willen werken! Dat kan een hele interessante tentoonstelling opleveren. Rond 1900 gebeurde het heel veel dat textielkunstenaars en andere kunstenaars samen exposeerden. Papierkunst bewonder ik ook zeer, maar dat ligt heel dicht tegen textiel aan.

Welke tijdschriften lees je? Wat zijn je favoriete boeken of websites over textielkunst?

  • Ik ben geabonneerd op Vezel, een tijdschrift voor en door ‘textielmensen’ waarin zij beschrijven hoe ze werken en hoe ze tot dingen komen. Hierin vind ik ook veel interessante websites. Verder ben ik lid van Textiel Plus, maar de tegenwoordige textielkunst vind ik teveel lijken op het Ariadne-werk[1] van de jaren ’80 en het boeit me vaak niet. Toch probeer ik niet teveel te lezen en naar anderen te kijken omdat ik merk dat het me remt in mijn werk. Alles is al eens een keer bedacht en gedaan. Ik wil vanuit mezelf tot dingen komen, met materialen en technieken die daarbij passen. Wel volg en ben ik lid van diverse textiel-of artquiltgroepen op Facebook, dat dan weer wel.
Inge Bosman Test of Time 1a.

Heb je een website?

  • Ja min of meer noodgedwongen, want zodra je ergens wilt exposeren vragen ze naar je website. Ik probeer ook een blog bij te houden over hoe mijn werk zich ontwikkelt – dat doe ik voor mijzelf ook – maar het is lastig om dit consequent te doen. Als je iets publiceert, moet het allemaal kloppen en kost het tijd. Ik ben liever met mijn werk bezig. ingebosman.nl

Waar kunnen we je werk binnenkort zien?

  • Van 31 mei tot en met 26 augustus 2018 hangt mijn werk in Museum Nagele in de tentoonstelling ‘Sterke Staaltjes’. Het is een groepstentoonstelling van Textielgroep QS2. Vanwege naamsbekendheid houden wij ‘textielgroep’in onze naam, maar we werken lang niet allemaal meer in textiel. Metaal, plastic, hout etc. is ook een materiaal dat gebruikt wordt. http://www.qs2textielgroep.nl/