Willy Doreleijers

Willy Doreleijers

Willy Doreleijers

Het spel van lijnen en kleuren is een belangrijk gegeven in mijn werk.

De compositie bepaald uiteindelijk waar lijnen en kleuren samengaan of individueel een spanning opbouwen.

Of het nu abstract is of een geabstraheerde werkelijkheid, de betekenis wordt vanzelf duidelijk.

Het is mijn expressieve manier van beeldvertelling.

Waardoor word je aangetrokken tot textiel? Waarom werk je graag met textiel?

  • Liefde voor textiel was er altijd al. Het zoeken naar een manier om een grafisch beeld in ragfijne belijningen en zachte kleuren weer te geven op textiel. Textiel is een materiaal dat zich niet gemakkelijk laat manipuleren. Het rekt en trekt aan alle kanten. Het uiteindelijke resultaat dat ik wil behalen is een met de naaimachine getekend kunstwerk.

Wanneer besefte je dat textiel ook een medium voor kunst kon zijn?

  • Een bezoek aan het Tilburgse Textielmuseum in 1997 veranderde mij.  Door de werken die ik daar zag, raakte ik overtuigd dat dit de ontbrekende creatieve schakel was waarnaar ik onbewust zocht. Ik ben meteen op zoek gegaan naar de mogelijkheid voor lessen in textielbewerkingen om mijn eigen vrijheid in werken te leren ontdekken.
Willy Doreleijers

Wat is je favoriete techniek?

  • Elk doek heeft als basis de wasreserveringstechniek (batik) en heel veel stikwerk. Eventueel pas ik zeefdruk, sjabloneren en transfertechniek toe. In welke mate ik dat gebruik, hangt af van het effect dat ik wil bereiken.

Werk je ook wel eens in een ander medium?

  • Ik doe wel eens uitstapje naar een ander materiaal, denk aan papier, hout maar mijn favoriete medium is textiel.

Welke opleiding heb je gevolgd?

  • Na jaren van ´handnijverheid in vrije uren´ ben ik in de avonduren een opleiding costumière gaan volgen. Hier leerde ik alle vaardigheden omtrent patroonteken, kledingontwerpen en borduurtechnieken. Maar vond nog steeds niet mijn voldoening in het werken met textiel.
  • Daarna heb ik in 2002 een 2 jarige opleiding Quilten Speciaal bij het SBA gevolgd. Dit was een opleiding voor textieldocenten. Ondanks het feit dat ik geen docent was heb ik deel kunnen nemen aan deze opleiding. Hier leerde ik veel over ontwerpprocessen en stofbewerkingstechnieken.
  • Na deze opleiding heb ik een aantal jaar persoonlijke begeleiding van een textielkunstenaar en ook docent textiel aan de kunstacademie in Maastricht gehad. Enkele jaren na zijn dood besloot ik om coaching sessies te volgen van een beeldend kunstenaar;  een schilder die ook docent is aan de kunstacademie in Haarlem en Arnhem.
  • Dit alles heeft mij zeker gevormd in de werken die ik momenteel maak. Ik ben nog zeker niet klaar. Veranderingen kunnen nog altijd plaatsvinden. De ontwikkeling is continu en kent geen eind. Zo blijft het maken van werken altijd interessant en kijk ik met spanning uit hoe en wat mijn volgende werk zal worden.
Willy Doreleijers

Wie zijn je voorbeelden? (Noem er  5)

  • Michael Raedecker een Nederlander die woont in de UK. Hij verwerkt stoffen en borduurt garens op een met acrylverf bewerkte ondergrond. De Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge. Bekend om zijn animatiefilms, houtskooltekeningen en installaties. En de Nederlandse Constant Nieuwenhuys met zijn tot de verbeelding sprekend project New Babylon. Een omvangrijk architectonisch en urbanistisch project.
  • Zo kan ik nog wel even doorgaan. Voorbeelden waar ik met genoegen naar kan kijken en veel van kan leren.

Wat inspireert jou? Heb je een hoofdthema?

  • Het moment van de dag kan je vangen voor een nieuw ontwerp voor een werk, bijvoorbeeld:
  • Je zit op een terras en het licht van de zon speelt met de voorbijgangers.
  • Je huisdier laat de meest mooie close up foto van zich maken
  • Je man maakt een ontwerp voor een nieuw gebouw midden in een monumentaal centrum van de stad.
  • Je krijgt een foto van het straatje waar je woont in handen.

Alledaagse dingen waar een werk uit voort kan komen. Dit probeer ik vast te leggen op een foto en het is de basis voor het maken van een nieuw ontwerp.

Willy Doreleijers

 Hoe heeft je werk zich ontwikkeld?

  • In de loop van tijd is het werk steeds grafische en directer geworden. Toen ik net begon gebruikte ik veel kleurige stoffen. Tijdens mijn ontwikkeling werd dit steeds minder.
  • Uiteindelijk werd dit een witte lap waar ik zelf tekening en kleur op breng. In welke mate dit gebruikt wordt hangt af van het effect waarnaar gestreefd wordt. Maar het belangrijkste is om mijn ideeen op een expressieve beeldende manier tot uitdrukking te brengen.

Werk je wel eens met andere kunstenaars? Uit welke disciplines komen zij? Wat is volgens jou het voordeel van samenwerken?

  • In 2005 heb ik met verschillende textieldisciplines, denk hierbij aan kant, weven, vilten, aan een museumproject gewerkt. Dit werd georganiseerd door het SBA en de begeleiding was door en docent van de Kunstacademie. De resultaten werd tijdens het Textielfestival in het Bredase Museum in Breda tentoongesteld. Het gaf een mooi kijkje in andermans keuken waar je dan zelf weer je meerwaarde uit kon halen.

 Welke tijdschriften lees je? Wat zijn je favoriete boeken of websites over textielkunst?

  • Diverse Architectuurbladen en Designbladen.
  • kM Magazine; een tijdschrift dat materiaal technische informatie geeft over kunst en vormgeving.
  • Daarnaast bezoek ik veel musea. Niet alleen vanwege expositie maar ook vanwege de manier van tentoonstellen.
  • Favoriete boeken voor mij zijn : Will Gompertz ‘Dat kan mijn kleine zusjes ook’, ‘Denk als een kunstenaar’ en het boek ‘Verf’ van Hans den Hartog Jager.
  • En vergeet de media niet. Programma’s als Close-up en  Avro’s Kunstuur interesseren mij ook in hoge mate.
  • Website Textielkunst dan denk ik meteen aan Dorothy Caldwell, Pat Hodson, Diana Harrison, Michael Raedecker.
Willy Doreleijers

Heb je een website?

Waar kunnen we je werk binnenkort zien?

  • Van 12 mei t/m 27 mei 2018 – Reghthuys in Nieuwkoop. In dit mooie monument uit 1628 zijn 3 a 4 werken te zien. Voor meer informatie zie www.reghthuys-nieuwkoop.nl
  • Van 25-01-2018 t/m 28-05-2018 – In de openbare ruimten van het appartementencomplex Belvedère Breda. Hier zijn ca. 35 werken te zien .
  • Verder zijn er onderhandelingen voor andere expositieplaatsen drukdoende. Ik zou zeggen houdt hiervoor mijn website in de gaten.