Flox den Hartog Jager

Flox den Hartog Jager

Flox den Hartog Jager

Ondanks het feit dat mijn borduurwerk niet lief te noemen is wordt het strak grafische beeld dat met zeefdrukken en monoprinten is verkregen er toch door verzacht. Het krijgt een zweem van het organische en de tactiliteit, die textiel toch al heeft wordt verder benadrukt. Mijn werken ontstaan in meditatief proces van snijden en knippen, samenstellen en herstellen, versieren in rythme en herhaling en mogen met recht slow art worden genoemd.

Waardoor word je aangetrokken tot textiel? Waarom werk je graag met textiel?

  • Ik hou van de tactiliteit van textiel, maar ook het feit dat je textiel op zoveel verschillende manieren kunt bewerken trekt mij. Daarbij heb je niet veel technisch gereedschap nodig om er mee bezig te zijn. Meestal trek ik mijn keukenkastjes op en denk: waar zal ik vandaag nu eens mee gaan spelen.

Wanneer besefte je dat textiel ook een medium voor kunst kon zijn?

  • De eerste keer dat ik dat besefte was toen ik een werk van Leslie Gabrielse zag in een tijdschrift. Zijn werk week zover af van de geometrische figuren van de quiltwereld waar ik me toen in bevond, dat ik overdonderd was.

Wat is je favoriete techniek?

  • Monoprinten en borduren, zijn de technieken waar ik het meest mee kan. Ook daarin streef ik er naar om zo eenvoudig mogelijk te werk te gaan.

Werk je ook wel eens in een ander medium?

  • Ik werk tegenwoordig ook best vaak op papier en met een kwast in plaats van met stoffen en een schaar.
Flox den Hartog Jager

Welke opleiding heb je gevolgd?

  • In een vorig leven heb ik bibliotheekwetenschappen, filosofie en geschiedenis gestudeerd en had ik een baan in het bedrijfsleven, maar vanaf 2014 ben ik fulltime kunstenaar.
  • Ik heb de opleiding Quilten Speciaal gevolgd van 2005-2007. Deze opleiding georganiseerd door wat toen heette de Stichting Beeldende Amateurkunst (SBA) was er opgericht om met de traditionele technieken eigen werk te ontwikkelen. Ik heb er veel verschillende technieken en benaderingen geleerd. Omdat ik besefte dat ik een echt verhalende kunstenaar ben, heb ik daarna nog verschillende cursussen tekenen en schilderen gevolgd.

Wie zijn je voorbeelden? (Noem er  5)

  • Als eerste wil ik Alice Kettle noemen. Ik volg haar al een hele tijd en ik vind het fascinerend dat je met een simpele naaimachine als je gereedschap zulke enorme borduurwerken kunt maken. Daarnaast heb ik natuurlijk ook veel met haar thema en beeldtaal.
  • Hetzelfde kan ik zeggen van Anna Torma, hoewel zij altijd met de hand borduurt.
  • Van de Nederlandse kunstenaars vind ik Alexandra Drenth interessant en Christina de Vos.
  • Tot slot: ook Sati Zech is een favoriet!
Flox den Hartog Jager

Wat inspireert jou? Heb je een hoofdthema?

  • Mijn hoofdthema is het menselijk leven en mythes, legenden en verhalen, die het leven duiden. Dat heeft geleid tot mijn laatste serie die gaat over de Apocalyps, een voorspelling over wat er zal gebeuren aan het einde van de geschiedenis voor de komst van het Nieuwe Jeruzalem. Het gaat eigenlijk over de Katharsis, de schoonmaak en vernietiging van alles dat verkeerd is gegaan in de geschiedenis voor dat er een nieuw begin kan worden gemaakt.

Hoe heeft je werk zich ontwikkeld?

  • Ik ben toen ik de lapjes van mijn schoonmoeder erfde begonnen met quilten, het maken van lappendekens, maar al gauw werd mijn werk experimenteler en daarmee meer eigen. Ik hou van organische vormen en werk heel verhalend en langzamerhand zou ik mezelf meer borduurder dan quilter noemen.
  • De laatste jaren heb ik me eerst bezig gehouden met mijn Voormoeders, maar daarna kwamen al heel gauw de engelen en de duivels. Duivels vind ik interessanter: zij overschrijden grenzen en zijn daarmee de motor van de ontwikkeling. Dat ze daarin ook wel eens een misstap maken vind ik bijzaak.
Flox den Hartog Jager

Werk je wel eens met andere kunstenaars? Uit welke disciplines komen zij? Wat is volgens jou het voordeel van samenwerken?

  • Ik zit in verschillende groepen. Meestal gaat het om textielgroepen, maar ik vind het ook heel inspirerend om met kunstenaars uit andere disciplines te werken. Zij zoeken op een andere manier oplossingen voor problemen die je in je werk tegenkomt.

Welke tijdschriften lees je? Wat zijn je favoriete boeken of websites over textielkunst?

  • Het mooiste tijdschrift over textielkunst vind ik het SDA magazine, het tijdschrift van de Surface Design Association uit Amerika. Daarin worden textiele werken uit verschillende disciplines besproken: weven, encaustic, werken met draden, quilts of ruimtelijke werken van textiel, gevestigde kunstenaars en net afgestudeerden alles komt aan bod.
  • De site Textieleartist.org opgezet door de zonen van Sue Stone is een onuitputtelijke bron.
  • Sinds 2017 ben ik lid van de 62Group in Engeland. Daarin zitten textielkunstenaars die ik al tijden zeer bewonder. Net als in de Textile Study Group en Prism.
  • Ik heb ook al heel lang een abonnement op Textielplus.
Flox den Hartog Jager

Heb je een website?

Waar kunnen we je werk binnenkort zien?