Jantine Koppert

Jantine Koppert

Jantine Koppert

creëert beelden die verwijzen naar de onderliggende energie in natuurlijke  elementen in het landschap als water, rotsen en bomen. Haar liefde voor lijnen ontpopte zich geleidelijk als een belangrijk gegeven in haar werk.

Waardoor word je aangetrokken tot textiel? Waarom werk je graag met textiel?

  • De grootste aantrekkingskracht voor mij is de tactiele kwaliteit van textiel naast de vele technieken die je kunt gebruiken.

Wanneer besefte je dat textiel ook een medium voor kunst kon zijn?

  • Het is voor mij altijd een materiaal geweest dat gebruikt kan worden als medium, ik kan me niet herinneren dat dat niet zo is. Ik heb altijd dingen gemaakt met textiel, al van heel jongsaf aan en ook op de academie was het voor mij een materiaal dat ik gebruikte naast andere materialen zoals bijvoorbeeld klei of metaal.

 

 

Jantine Koppert

Wat is je favoriete techniek?

  • Ik heb niet één bepaalde techniek die favoriet is, het is afhankelijk van het soort werk dat ik wil maken. Regelmatig gebruik ik draden die ik verhard in mijn werk, maar ik naai ook veel en laatst heb ik met wol gevilt op een werk.

Werk je ook wel eens in een ander medium?

  • Andere favoriete materialen waar ik graag mee werk zijn papier, metaaldraden en de laatste tijd ook glas.
Jantine Koppert

Welke opleiding heb je gevolgd?

  • Ik heb de kunstacademie gedaan, Constantijn Huygens, wat nu Artez Zwolle is.

Wie zijn je voorbeelden? (Noem er  5)

  • Er zijn veel kunstenaars wiens werk of werkwijze ik bewonder, en regelmatig ontdek ik nieuwe mensen met interessant werk. De landart werken van Hamish Fulton bijvoorbeeld, Georgia O’Keeffe en verschillende kunstenaars die in de jaren 50 werden beïnvloed door Zen boeddhisme in de VS maar ook hedendaagse kunstenaars zoals Anita Larkin uit Australië, zij voegt allerlei gevonden objecten samen, vaak in combinatie met vilt en altijd met gevoel voor humor of het werk van Alexandra Engelfriet, zij heeft zich jarenlang enorm verdiept in klei en wat zij daar met haar lichaam mee kan en hoe de klei haar weer beïnvloedt.

Wat inspireert jou? Heb je een hoofdthema?

  • Mijn beelden vinden hun wortels in de natuur, niet alleen in de inherente kracht en energie, maar ook in de manier waarop de mens in wisselwerking met de natuur verkeert en de mythes die we erover vertellen inspireren mijn werk.

Hoe heeft je werk zich ontwikkeld?

  • Het maken van beeldend werk is voor mij een constant proces. In dit proces diep ik de ideeën die leiden tot werk uit maar ook qua medium en techniek ontwikkel ik me steeds, ben steeds op zoek naar het ideale materiaal om een idee in uit te beelden. Altijd probeer ik de essentie van een idee te vangen en te verbeelden, dat is niet veranderd. Ik denk dat door de jaren heen mijn ‘handschrift’ in een werk herkenbaar is maar per periode verschilt het medium waar ik in werk, soms laat ik een materiaal achter me om het jaren later weer in een werk te zien opduiken. In mijn vroegere werk speelden dunne lijnen en draden een belangrijke rol naast transparantie, als ik naar mijn laatste werken kijk zie ik dat ik de dunne draden wat achter me laat, ik heb nu een aantal werken gemaakt waarbij er sprake is van één of enkele dikkere lijnen en de transparantie zit dan meer in de ruimtelijkheid van de vorm van de lijn of het gebruikte materiaal.
Jantine Koppert

Werk je wel eens met andere kunstenaars? Uit welke disciplines komen zij? Wat is volgens jou het voordeel van samenwerken?

  • Definieer samenwerken. Ik zoek af en toe enkele collega kunstenaars op voor atelier bezoek en werkbespreking, vaak zijn dit kunstenaars die in een ander medium werken dan ik. Heel waardevol om je samen eens te verdiepen in één of enkele werken en daar diep op in te gaan. Ik werk ook wel samen met collega kunstenaars bij het organiseren van een expositie nav een thema, ontzettend leuk en inspirerend om langere tijd met elkaar naar de opening toe te werken. Wat ik niet zo snel meer zal doen om met elkaar aan één beeld te werken; tijdens een werkperiode met een groepje collega’s hebben we hiermee geëxperimenteerd. Interessant om te zien hoe anderen werken maar als beeld werd het niet erg sterk. Daarnaast werk ik af en toe samen met een bevriende geluidskunstenaar/schrijver, soms maak ik beelden bij haar werk die zij kan gebruiken op social media en nu werken we aan een community art project waarbij zij het schrijf deel op zich neemt en ik het beeldende deel.

Welke tijdschriften lees je? Wat zijn je favoriete boeken of websites over textielkunst?

  • Textiel plus, Metropolis M en veel online over fiberart. Ik hou van boeken waar je even snel door kunt bladeren met veel afbeeldingen zoals catalogi of bijv. 500 felt objects maar ook boeken waar je meer kunt leren over technieken zoals  ‘the art of manipulation fabric’ van Colette Wolff.
Jantine Koppert

Heb je een website?

  • jantinekoppert.com

Waar kunnen we je werk binnenkort zien?

  • Mijn werk is nog te zien tot en met 29 januari 2018 in de kunsthal in Almelo in de expositie Stofwisseling.