Frederike Drop

Frederike Drop

Frederike Drop

Vele voorouders van mij verdienden hun brood in textielfabrieken. Mijn liefde voor textiel komt daar vandaan. Het tactiele van textiel trekt mij.

 

Waardoor word je aangetrokken tot textiel? Waarom werk je graag met textiel?

  • Mijn moeder probeerde haar liefde voor en kennis in textiele vaardigheden al vroeg over te brengen op haar kinderen. Ook kreeg ik nog het ouderwetse handwerkonderwijs waar ik veel plezier in had. Ik kom uit een streek waar ooit vele textielfabrieken stonden en waarin ook vele voorouders hun brood verdienden. Deze familiegeschiedenis is mede een belangrijke pijler in mijn liefde voor textiel. Daarnaast vind ik het heerlijk om prachtige stoffen en garens van natuurlijke materialen aan te raken, te voelen.

Wanneer besefte je dat textiel ook een medium voor kunst kon zijn?

  • Door veel kanttechniek- en kunstboeken te lezen, door museumbezoek en tijdschriften voor textiel.

Wat is je favoriete techniek?

  • Geen techniek in het bijzonder, hoewel kloskant de basis vormt voor mijn plezier in transparant werk.
Frederike Drop

Werk je ook wel eens in een ander medium?

  • Ik heb werk gemaakt met pluis uit de wasdroger in combinatie met plastic sheets. Hotmelt is een tijd een uitdagend materiaal geweest. Sinds de digitale fotografie, fotografeer ik veel. Een voorzichtige poging deed ik om foto’s met draad te combineren.

Welke opleiding heb je gevolgd?

  • Nederlandse Kantopleiding tot kantklosdocent (NKO) 1986-‘90, ontwerplessen en korte cursussen in verschillende (kant)technieken.
Frederike Drop

Wie zijn je voorbeelden? (Noem er  5)

  • Teveel interessante mensen om op te noemen, maar vooral Heintje (Riek) Mulder, kunstenaar, docent ontwerpen, kunst- en kostuumgeschiedenis NKO.
  • Tanja Smeets, een kunstenares die van alledaagse voorwerpen prachtige, grote installaties van organische, vaak transparante vormen maakt.
  • Iris van Herpen om haar innovatieve meesterwerken in de mode.
  • Marian Bijlenga om haar consequente transparantie.

Wat inspireert jou? Heb je een hoofdthema?

  • Het dagelijks leven en wat ik daarin tegenkom inspireert mij. Iedere keer de veranderingen in het alledaagse om je heen ontdekken, verveelt nooit. Daarin kun je transparantie in de breedste zin mijn hoofdthema noemen.
Frederike Drop

Hoe heeft je werk zich ontwikkeld?

  • Vanuit de klassieke kanttechnieken naar vrij werken met vaak niet alledaagse garens en experimenten met ‘non-garens’. Daarnaast via spelen met transparant vlies voor een gezamenlijk project De museumcollectie als inspiratiebron van LOKK (Landelijke Organisatie voor KantKunst) en SBA (Stichting Beelden Amateurs (nu LKCA, Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst)), waarbij ik de lijmspuit gebruikte om ‘even’ wat vlies op elkaar te bevestigen. De toevallige ontdekking hiermee ook ‘draden’ te kunnen maken, zorgde ervoor dat ik verder experimenteerde met de lijmspuit. Het grote werk Hemels dat hieruit ontstond, met aanmoediging van docent Sasja Saptenno, mocht een prominente plaats innemen in De Grote Kantshow in het Fries Museum (2004). Hierna experimenteerde ik met verschillende soorten toegevoegde materialen.
  • Het werken met de lijmspuit is fysiek zwaar, wat met artrose in mijn handen niet prettig is. Datzelfde geldt voor andere technieken die ik tegenwoordig wat minder  gebruik. Fotografie heeft daardoor sinds een aantal jaren mijn grote belangstelling. Ook hierin komt vooral transparantie voor, maar ook zich repeterende vormen, ‘patronen’.

Werk je wel eens met andere kunstenaars? Uit welke disciplines komen zij? Wat is volgens jou het voordeel van samenwerken?

  • Ik had het voorrecht aan een aantal museumprojecten van voornoemde SBA te mogen meewerken. Daarbij waren vooral hedendaagse kantwerkers betrokken. Bij het project voor het Textielfestival 2005 in Breda, waren kunstenaars met verschillende textieldisciplines betrokken.
  • Het voordeel van samenwerken is dat je elkaar inspireert, soms met een andere kijk van anderen op je werk sneller tot oplossingen komt bij problemen en veel van elkaar kunt leren.

Welke tijdschriften lees je? Wat zijn je favoriete boeken of websites over textielkunst?

  • Textiel Plus, een aantal kantbladen, Vezel en wat zoal los te koop is. Maar vooral internet / facebook is een onuitputtelijk medium om textiel en aanverwanten te ontdekken.
  • Boeken en websites over landschapskunst, denk aan werk van Hannah Streefkerk, vind ik inspirerend. De boeken en boekjes van Marian Bijlenga zijn een inspiratiebron en een lust voor het oog.
Frederike Drop

Heb je een website?

Waar kunnen we je werk binnenkort zien?

  • Op het moment ligt er geen tentoonstelling in het verschiet.