Anke Land

Anke Land

Anke Land

gebruikt schedels om vergankelijkheid uit te beelden of eigenlijk eerder het omgekeerde: het onvergankelijke. Het skelet is juist wat het leven bijeenhoudt. Daar gaat bij haar iets geruststellends van uit.

Waardoor word je aangetrokken tot textiel? Waarom werk je graag met textiel?

  • Tijdens een bezoek aan het Textiellab van het Textielmuseum in Tilburg trok de weeftechniek mijn aandacht om er zelf mee te gaan werken. Ik ben toen letterlijk stap voor stap op de textielkunst afgegaan. De mens die voortploegt door de tijd is een belangrijk thema in mijn werk. Ik wilde kleine, tegelgrote getufte vloerkleedjes maken met daarop voortrennende mannetjes. Die had ik eerder al eens in bladerdeeg had gebakken voor een presentatie in Museum CODA, waar ze allemaal werden opgegeten. Met de matjes wilde ik een route maken in een exporuimte. Maar ik kwam thuis met een mislukt getuft portret! Ik wist kennelijk nog onvoldoende wat ik ermee wilde. Ik ben teruggegaan en heb toen heel goed om me heen gekeken en eindeloos veel mogelijkheden gezien. Weer thuisgekomen maakte ik een ontwerp voor een jacquard te weven gobelin. Vooral de mogelijkheid tot experimenteren met de garens in zowel materiaal (volume, reflectie, transparantie) als kleur liet me niet meer los. Ik zag dat het een geweldige meerwaarde voor mijn beeldende werk kon hebben. Dat eerste kleed was optimaal geslaagd, maar desondanks wist ik daarna nog niet wat ik er mee aan moest. Dat heeft nog een jaar geduurd. Toen had ik door wat de meerwaarde van het weven voor mijn werk kon zijn: tactiliteit, de sensualiteit van het materiaal, de kleur en de structuur van de draden die elkaar beïnvloeden, en de mogelijkheden om licht te reflecteren. Sindsdien weef ik nu al bijna 10 jaar mijn wandkleden in het Textiellab in Tilburg.

 Wat is je favoriete techniek?

  • Computer gestuurd Jacquard weven is mijn favoriete techniek. Doordat je met 6000 kettingdraden (wit, zwart of zwart-wit) en 12 verschillende inslagen (zowel in materiaal als kleur) kunt werken gaat er een wereld voor je open. Inmiddels ben ik vooral transparant weven en drie-dimensionaliteit in mijn kleden aan het onderzoeken.
Anke Land

Werk je ook wel eens in een ander medium?

  • De basis voor mijn werk ligt van meet af aan in tekenen en fotografie, nog altijd. Mijn ontwerpen zijn over het algemeen bewerkte foto’s: overtekend, beschilderd, weer weggeschuurd, en uiteindelijk ingescand, en waar nodig met Photoshop nog even “afgemaakt” voor de computer.
    Nog steeds maak ik ook tekeningen, foto’s en monoprints.

Welke opleiding heb je gevolgd?

  • Mijn opleiding volgde ik aan ArtEZ

Wie zijn je voorbeelden? (Noem er  5)

Anke Land

Wat inspireert jou? Heb je een hoofdthema?

  • Mijn thema kun je samenvatten als: Panta Rhei, alles stroomt voort, maar niets verandert wezenlijk. Mijn beelden zijn archetypisch, van alle tijden. En mijn mannetjes rennen altijd maar van a naar b naar c naar a.
    Mijn directe inspiratie tot de verbeelding hiervan komt uit de actualiteit in de wereld. Ik baseer mijn ontwerpen meestal op krantenfoto’s en televisiebeelden. Mijn werk is eigenlijk een voortdurende reeks dagboeknotities. Dat is bij voorbeeld goed te zien in LV, wat mij betreft een sleutelwerk, recent nog te zien in Museum Kurhaus Kleve(D). In dat werk heb ook geëxperimenteerd met een meer ruimtelijke vorm van presentatie.
    Daarnaast is een terugkerend gegeven de schedel, als symbool voor de vergankelijkheid, en daarmee de kostbaarheid van het leven. In die oneindige voortgaande stroom van de tijd is dat het enige wat we hebben. Mijn laatste werkperiode in het Textiellab heb ik alleen maar daaraan gewerkt: de schedel in puur goud.

Hoe heeft je werk zich ontwikkeld?

  • In het Jacquard-weven kun je bij uitstek gelaagd werken. Je hebt een voorkant die je kunt scheiden van de achterkant. En daar kun je ook nog een gescheiden laag tussen weven. Maar je kunt ook alle lagen met elkaar inéén verbinden. Op deze manier kun je bijvoorbeeld een transparante laag over een dichtgeweven laag heen leggen. In mijn werk “Pirates” is de voorkant in hoofdzaak diep donkerbruin, de achterkant is puur goud. Wanneer je het vrij in de ruimte hangt blijkt het desondanks transparant te zijn. Het laatste werk dat ik maakte zijn twee grote doeken (1.70 x 1.90 meter) van een schedel, in alleen maar gouden garens. Door een “vuldraad” te gebruiken (mohair) en door de verschillende krimpfactoren van de verschillende garens en linten, wordt de schedel tegelijkertijd een driedimensionaal landschap. De volgende stap zou weleens kunnen zijn dat ik de driedimensionaliteit en de transparantie verder ga combineren.
Anke Land

Werk je wel eens met andere kunstenaars? Uit welke disciplines komen zij? Wat is volgens jou het voordeel van samenwerken?

  • Incidenteel werk ik wel eens samen met een andere kunstenaar. En dan het liefst met iemand uit een heel andere discipline. Als curator werk ik vaker samen, zoals in de expositieprojecten Zwart (met CBK Apeldoorn), Labyrint (Rijksmuseum Twenthe, Enschede) en DRAAD (ACECgebouw Apeldoorn). Samen met Pier Pennings richtte ik het internationale pop-up kunstenaarsinitiatief pARTytent op.

Welke tijdschriften lees je? Wat zijn je favoriete boeken of websites over textielkunst?

  • Ik lees wat ik tegenkom en interessant vind, maar heb geen favoriete vakbladen of – boeken. Wanneer ik tijd over heb lees ik literatuur.
Anke Land

Heb je een website?

Waar kunnen we je werk binnenkort zien?

  • Vanaf 11 november “Hoe=Het Nu”, ACECgebouw Apeldoorn, en september/ oktober volgend jaar in het Huygensgebouw van de Radboud Universiteit Nijmegen.