Femke van Gemert

Femke van Gemert

Femke van Gemert schrijft mij:

Het blijft mij verbazen dat kunst gemaakt van textiel vaak apart genoemd wordt. We hebben het toch ook niet over kleikunst, bronskunst, of kunststofkunst.
Maar weer wel over schilderkunst of videokunst (of, en door Flox toegevoegd: ceramiek, aquarel…..) Verwarrend. Ik zou het zo fijn vinden dat het medium er niet zo toe deed, en er gewoon werd gekeken naar de zeggingskracht van een werk, de kunstzinnige waarde, ongeacht in welk medium het is uitgevoerd.

Waardoor word je aangetrokken tot textiel? Waarom werk je graag met textiel? 

  • Textiel is voor mij al vanaf kinds af aan een favoriet materiaal. Toen kon ik sommige eigen kledingstukken die te klein of stuk waren,  of poppenkleertjes, het hoekje van het hondendekentje, al niet weggooien. Ik bewaarde dat ergens en voelde er af en toe aan of maakte er iets van. De zachtheid, aaibaarheid ervan. En dan zoveel varianten in textuur, volume, structuur. Ook de manier waarop kleur gevangen kan zijn in textiel vind ik bijzonder.
    Later door mijn studie, en het werken als ontwerper in de mode kreeg ik steeds meer kennis over textiel. En zag en leerde ook steeds meer over de arbeids-intensiteit van technieken, de impact op het milieu en arbeidsomstandigheden. Daarmee werd textiel alleen maar een waardevoller materiaal voor mij, dat niet weggegooid moet worden maar maximaal moet worden hergebruikt. Dat zorgde er ook voor dat toen ik vrij werk ging maken, ik besloot dat louter en alleen van textielafval te doen, of van afgedankte textielproducten. Want daar is zo enorm veel van in de hele wereld.

Wanneer besefte je dat textiel ook een medium voor kunst kon zijn?

  •  Al heel vroeg. Ik had een oma die weefde, aan een heel groot weefgetouw maakte ze grote grafische gekleurde weefsels.
  • En mijn moeder maakte wandkleden en schilderijen waarin ze ook textiel verwerkte.
    Mijn opa was beeldhouwer en had een atelier vol boeken en allerlei materialen. Daar zag ik ook dat er zoveel mogelijk is, met alle materialen kun je kunst maken.
Femke van Gemert

Wat is je favoriete techniek? 

  • Die heb ik niet. Ik switch van weven naar stikken, knopen, touwslaan naar stapelen of mouleren. Al naar gelang van het materiaal dat ik voor me heb en wat ik wil bereiken daarmee, gebruik of zoek ik naar een techniek waarmee dat kan.

Werk je ook wel eens in een ander medium?

  • Verfpoeders en mediums om het textiel plaatselijk mee te bewerken, of om het te verharden om er meer 3d mee te kunnen werken.
    Ook krijg ik wel eens ander afval, zoals kapotte visnetten of rubber, leer en bont, sieraden, en dat gebruik ik dan ook.

Welke opleiding heb je gevolgd? 

  • Ik heb modevormgeving aan de Hoge School voor de Kunsten in Utrecht gestudeerd.

Wie zijn je voorbeelden? (Noem er  5)

Femke van Gemert

Wat inspireert jou? Heb je een hoofdthema?

  • Imperfectie, het oncontroleerbare, de verandering, dat zit in de natuur, en in ons, dat vind ik prachtig onvoorspelbaar.
    De frictie met ons streven naar perfectie en het constante verval waaraan we onderhevig zijn, of de dingen om ons heen, dat is wel een hoofdthema.
    En graag noem ik ook al die vrouwen en mannen die ik over de hele wereld zie borduren, vlechten, knopen, weven op steeds weer andere manieren. Al die mensen die vaak in eeuwenoude technieken nog steeds prachtige dingen met hun handen maken die we dan crafts noemen. Die technieken kunnen me ook heel erg inspireren om op enige aangepaste wijze te gebruiken voor mijn gebruikte textiel. Vaak moet ik een techniek dan heel erg vergoten of rudimentair toepassen omdat ik met zoveel verschillende stoffen in verschillende staten van heel oud tot nieuw, werk.

Hoe heeft je werk zich ontwikkeld?

  • Van rustige monochrome werken naar meerkleurige en ook meer 3 dimensionale werken en installaties.
Femke van Gemert

Werk je wel eens met andere kunstenaars? Uit welke disciplines komen zij? Wat is volgens jou het voordeel van samenwerken?

  • Ik werk graag samen met (interieur) architecten, om in samenspraak iets te maken wat echt bij een ruimte of gebouw hoort en uniek is.
    Soms werk ik samen met een productontwerper of grafisch ontwerpers voor bepaalde opdrachten. Het mixen van elkaars disciplinaire kennis zorgt voor onverwachte toepassingen in mijn werk waar ik zelf niet op kom.

Welke tijdschriften lees je? Wat zijn je favoriete boeken of websites over textielkunst? 

  • Het NRC, en de Groene Amsterdammer houden me op de globale hoogte. Textielplus lees ik ook en ik kijk graag op het Instagramaccounts van Hahnfineart, Jackshainman en srithreads.ThisFoxisBlack.com vind ik een inspirerende website, net als thisiscolossal.com. De favoriete boeken komen en gaan, steeds heb ik weer nieuwe fascinaties. Van bergfoto’s tot een boek over camouflage technieken over de hele wereld, maar ook etnische kostuum boeken en boeken over planten of vulkaanuitbarstingen kunnen me enorm boeien, tijdelijk.
Femke van Gemert

Heb je een website?

Waar kunnen we je werk binnenkort zien?

  • Tot en met eind december 2017 is er veel werk van mij te zien in Spring House Amsterdam, de Ruyterkade 128, in Amsterdam.