Dorothy Wedderburn

d.wedderburn 'twins'

Dorothy Wedderburn groeide op in Noord-Nigeria omringd door een rijkdom aan kleur, patronen en texturen, die nog steeds in haar huidige werk te zien is. Ze ontwikkelde tijdens haar studie en werk in London en later in Somalië, Indonesië, Bangladesh en sinds 1991 ook in Nederland de processen waar ze nog steeds gebruik van maak. Ze leerde veel technieken om patronen te maken en textiel te decoreren en de verschillende ideeën, die er over design bestaan.

Waardoor word je aangetrokken tot textiel?

Ik kan niet zeggen dat ik ooit aangetrokken tot textiel ben. Het is gewoon iets dat altijd om me heen is geweest, en van jongaf is het door mijn omgeving als iets belangrijks gezien. In Nigeria, en geloof ik overal in Afrika, is textiel iets dat je geeft als cadeau bij een feest – geboorte, huwelijk, religieus – waar je zelf ook je mooiste textiel draagt – geweven, geverfd (indigo) geborduurd, gestempeld, lokaal gemaakt of geïmporteerd – om je lichaam en op je hoofd gebonden, door mannen en vrouwen.

Waarom werk je graag met textiel?

Textiel is dus altijd het medium geweest om mijn creativiteit te uiten. Het kan gebruikt worden als kleding, als iets voor in huis, maar ook als iets die niet echt bruikbaar is, dat gewoon aan de muur of in de lucht kan hangen en plezier kan geven.

Wanneer beseft je dat textiel ook een medium voor kunst kon zijn?

Als medium is textiel erg versatiel, er zijn eindeloos veel mogelijkheden om het te maken en/of te bewerken. Toen ik op school zat had ik een fantastische docent kunst. Ik werkte al sinds mijn 5de met de naaimachine, maar zij introduceerde mij tot de zeefdruk techniek, en het decoreren van stof. Ze heeft me ook aanbevolen om naar een kunst academie te gaan. Ik wist niet van het bestaan van zulke academies…. Wat een wonder, het idee dat ik gewoon iets zou kunnen studeren dat al zo’n gedeelte van mijn leven was.

d.wedderburn ragments jacket black

Wat is je favoriete techniek?

 Zeefdrukken is nog altijd mijn favoriete techniek. Ik hou van het grafische effect. In het begin heb ik altijd keurig gewerkt zoals ik het op de academie heb geleerd: eerst dessin maken, daarna de verschillende kleuren apart op zeeframen zetten, en vervolgens in herhalingen op stof afdrukken op een lange zeefdruk tafel.

Nu werk ik nog steeds met zeefdrukramen, maar ik gebruik ze meer als een schildkunstenaar gebruikt zijn kwast, met beelden en kleuren over en door elkaar.

Werk je ook wel in een ander medium?

 Ik werk altijd met textiel, soms in combinatie met een ander medium zoals glas of metaal. Toen ik jonger was heb ik met gouache op papier gewerkt, om dessins te maken, maar omdat de bedoeling was deze uiteindelijk op stof te zetten vond ik dat ik losser werk als ik gewoon een schets maak.

Welke opleiding heb je gevolgd?

Zoals ik eerder zei, heb ik een kunstacademie opleiding gevolgd, in de richting van Mode en Textiel. Het eerste jaar hebben we van alles gedaan, met veel ‘life drawing’ en ook beeldend werk, en daarna konden we specialiseren in textiel of mode. Ik leerde de basis technieken van weven, breien, patroon maken (voor kleding), maar mijn interesse en liefde was vooral voor textiel. Dankzij een goede leermeester heb ik me kunnen verdiepen in alle technische aspecten van het verven en bedrukken van stof.

d.wedderburn 'shaman'
d.wedderburn ragments jacket

Wie zijn je voorbeelden

Textielwerk uit Afrika is altijd mijn grootste voorbeeld geweest vooral omdat de motieven eenvoudig en krachtig zijn. Ik vind Kuba textiel (Congo) prachtig.  Ik was dus niet verbaasd toen ik onlangs las dat  een ander groot voorbeeld, Matisse, een collectie van Kuba textiel had. Dat is ook te zien op foto’s van zijn atelier.  Ik hou ook van de Franse couturier Paul Poiret, die begin vorig eeuw een atelier begon (Ecole Martine) voor toegepaste kunst. Op zijn beurt heeft hij in Engeland invloed gehad op de Omega Workshops van kunstenaars Roger Fry, Vanessa Bell en Duncan Grant die hun kunst  ook op meubels, stof en keramiek begonnen aan te brengen. Ook Roger Fry had een collectie textiel uit Afrika.

Junichi Arai en Reiko Sudo  in Japan zijn voorbeelden voor mij omdat hun textiel altijd zo spannend en innovatief is. En ik moet Mark Rothko noemen, ik vind zijn kleur gebruik zo sprekend, als je voor een van zijn schilderijen staat, voel je de kleuren bijna trillen.

Wat inspireert jou? Heb je een hoofdthema?

Ik ben geïnspireerd aan de ene kant door schaduwen, water, en reflecties omdat zij een gesimplificeerde en vervormde versie geven van de realiteit; en aan de andere kant heb ik een fascinatie voor mensen en identiteit – we zijn allemaal hetzelfde maar toch zo anders van elkaar. Ik speel met positieve en negatieve ruimte en probeer in mijn werk een sfeer te creëren, dat ontastbare punt waar gezien en ongezien, binnen en buiten, samen komen. Dit kan zijn door iets draagbaars te maken, of iets dat op de muur of in de lucht kan hangen.

Een hoofdthema zou kunnen zijn het geven van een gevoel van plezier en contemplatie.

Hoe heeft je werk zich ontwikkeld?

Het is moeilijk voor mij om objectief de ontwikkeling in mijn eigen werk te zien. Jaren geleden heb ik voor het eerst op stof gedrukt en ik heb er daarna iets mee gedaan. Bijna altijd door iets bruikbaars te maken zoals sjaals, kussens, tassen enz. Toen heb ik een periode gehad dat ik driedimensionale objecten en bijzondere lampen heb gemaakt. Nu werk ik  veel vrijer en losser. Sinds 1991 woon ik in Nederland en dat heeft  natuurlijk ook een stempel op mijn werk gezet! Ik hou van oude textiel, en die verzamel ik van markten en kringloopwinkels om deze vervolgens te combineren met nieuwe stof. Mijn werk is opgebouwd als een collage, met gestikte lagen stof en aangebracht  kleur.

d.wedderburn 'emblazoned glory II'

Werk je weleens met andere kunstenaars? Uit welke disciplines komen zij? Wat is volgens jou het voordeel van samenwerken?

Af en toe werk ik aan een specifiek project met een andere kunstenaar, meestal is dit iemand die in het zelfde discipline werkt. Dit leidt wel tot een andere kijk op je werk: zo stap ik een beetje terug van wat ik normaal zou doen en kan ik nieuwe vragen aan mijzelf en een ander stellen. Zoiets is altijd spannend, maar ik vind zulke uitdagingen goed.

Welke tijdschriften lees je? Wat zijn je favoriete boeken of websites over textielkunst?

Al jaren lees ik het Engelse Crafts Magazine. Het gaat over alle soort toegepaste kunst, van een hoog niveau. Ik vind dat het niet alleen goed geschreven is maar het geeft ook stof tot nadenken. Mijn favoriete boeken over textiel zijn meestal technische, een veel gebruikt boek is Fabric Dyeing and Printing van Kate Wells. Eerlijk gezegd hou ik van alle boeken over textiel, en ik heb een vrij grote collectie! Online heb ik geen favoriete site, maar ik kan uren lang dwalen door alles wat er te vinden is op het gebied van textiel.

d.wedderburn ragments jacket

Heb je een website?

Waar is je werk binnenkort te zien?

  • Al 10 jaar ben ik lid van een vereniging van toegepaste kunstenaars. Samen runnen we een galerie in Leiden en daar is altijd werk van mij te vinden.
  • Galerie Zone, 17b Nieuwstraat, Leiden. http://www.galeriezone.nl
  • Ander werk  van mij hangt af en toe in verschillende plaatsen in Nederland en in het buitenland. Vanaf begin oktober is er permanent wisselend werk van mij in de etalage van onze Zone dependance, Langebrug 32, Leiden