Mary Bauermeister

Mary Bauermeister

Afgelopen week was ik in Keulen voor de tentoonstelling van Japanse Boro’s in Keulen. Na afloop bezochten we ook het Ludwig Museum en daar vond ik een werk van Mary Bauermeister, een Duitse kunstenares met een bijzonder leven. Na haar studie had ze een atelier in Keulen, waar de crême de la crême van de toenmalige kunstwereld over de vloer kwam: Nam June Paik, John Cage, Hans G Helms, Merce Cunningham, Otto Piene, Heinz Mack, Ben Patterson.

In 1962 verhuisde ze naar New York, samen met haar partner en latere echtgenoot Karlheinz Stockhausen. Ze was bevriend met Robert Rauschenberg en Jasper Johns. Haar werk werd tentoongesteld in het MOMA, Gugenheim en Withney Museum in New York. In de jaren ’70 keerde ze terug naar Duitsland.

In de jaren ’60 maakte Bauermeister een aantal textiele werken. Daarbij werd ze beïnvloed door Rauschenberg – de man van The Bed Quilt. Bauermeister’s Lichttuchen zijn textiele werken die op een lichtbak worden getoond. De vormen, die ontstaan door het laag over laag leggen van textiel en weer wegknippen van andere vormen, doen in de verte denken aan patroononderdelen voor kleding. Interessant is dat haar Lichttuchen, die al in de jaren ’60 werden gemaakt zo modern aandoen. Ze passen goed in de aandacht die er is voor patchen en mending (boro en bojagi) en textiel als kunstvorm.