Pauline Nijenhuis

Pauline Nijenhuis

Foto; Suncity

Welke impact heeft de toenemende snelheid op onze waarneming. Kunnen onze hersenen op termijn deze in aantal toenemende snelle beelden nog volgen. En wat zijn de gevolgen hiervan? Zijn onze overhaaste beslissingen wel de juiste?

Pauline Nijenhuis start haar werkproces met het opzoeken van snelheid; vanuit een rijdende auto maakt zij foto’s van het snelweglandschap.
Het resultaat is anders naar gelang de snelheid van de auto en de hoeveelheid licht dat op dat specifieke moment aanwezig is.

Waardoor word je aangetrokken tot textiel? Waarom werk je graag met textiel?

  • Waarom ik aangetrokken word tot textiel? In de eerste plaats ben ik beeldend kunstenaar en de textiele techniek helpt mij mijn thema te verbeelden. Het medium textiel geeft nog een andere zeggingskracht een extra vervreemding aan mijn werk.
  • Ik voeg mijn borduursels toe aan acrylschilderwerk op schilderslinnen. De geborduurde vlakken geven een zachte laag en reliëf aan het werk. Plus de kleurkracht en half glans van het garen bevorderen de coloriet van het hele doek. Het textiel maakt het doek aantrekkelijker, bijna een lokmiddel?!

Wanneer besefte je dat textiel ook een medium voor kunst kon zijn?

  • Ik ben met textiel gaan werken na mijn verhuizing uit de omgeving Rotterdam naar Zutphen. Museum Zutphen vroeg aan kunstenaars werk te maken dat geïnspireerd was op het landschap rond de IJssel. Door het enorme contrast in tactiele eigenschappen van omgeving Rotterdam ( beton – harde materialen) inspireerde mij de zachte uiterwaarden rond de IJssel enorm. In plaats van de penseel zoals gewoonlijk te hand te nemen, nam ik uit het niets draad en naald. Zonder enige kennis. Ik vulde vormen op met de meest simpele steek volgens mij, de platsteek. Ik kon alleen op deze manier het karakter van het landschap vormgeven. Misschien dat het gras ook bestaande uit allemaal ‘korte streepjes’ onbewust invloed heeft gehad?! Sindsdien is het borduren onderdeel gebleven van mijn werk, ondanks dat ik nu hedendaagse stedelijke omgevingen afbeeld. Juist het zachte in dit landschap maakt de verbeelding compleet.
Pauline Nijenhuis

Foto: Waterspiegel 1, mijn eerste borduurwerk. 2009,  acryl, OI inkt en garen op onbehandeld linnen, hand geborduurd, afmeting 18 x 24 cm. ( Foto door mij zelf gemaakt).

Wat is je favoriete techniek?

  • Ik vind veel leuk! Juist de afwisseling vind ik leuk. Dus geen favoriete techniek.

Werk je ook wel eens in een ander medium?

  • Jazeker, ik schilder en fotografeer. En recent heb ik ook een grote installatie gebouwd van meerdere materialen waaronder hout, tapijt etc.

Welke opleiding heb je gevolgd?

  • Ik heb de Academie Constantijn Huygens, Hogeschool voor de Kunsten te Kampen gevolgd. Nu heet deze academie Artez. Ik volgde de afdeling Publiciteitsvormgeving en illustratie. En mijn lievelingsvak was schilderen. Bij voorkeur autonoom als dat kon, maar meestal moest je de opdracht van de docent volgen. Ik probeerde toen al zoveel mogelijk mijn verhaal te vertellen..

Wie zijn je voorbeelden?

  • Dat is een hele lastige vraag; ik heb er zoveel. En niet specifiek textielkunstenaars. Ik word door vele disciplines in 2D of 3D tot audio geïnspireerd, aan het denken gezet of kan er gewoon enorm van genieten.
  • Een paar voorbeelden: Christiaan Bastiaans prachtige “Hurt Models”, maar ook zijn installaties, fotowerken en films. De abstracte schilderijen van Gerhard Richter vind ik wonderschoon en het doet mij ook aan textiel denken! De chaos in het werk van Heringa/Van Kalsbeek . Textiel kunstenaars als Sheila Hicks, Elisabeth Brand, Kristin Saeterdal, April Dauscha …en nog veel meer.

Wat inspireert jou? Heb je een hoofdthema?

  • Ja, ik heb thema’s. De thema’s komen voort uit onze huidige tijd en samenleving. De prijs van de toenemende snelheid in ons dagelijks leven / De toenemende snelheid in ons dagelijks leven. Voortkomend uit de razende technologische ontwikkelingen. Dit onderwerp intrigeert mij en ik maak mij ook zorgen over. Ik wil het daarom denk ik onderzoeken.
  • De prijs van snelheid 

De toenemende snelheid in onze westerse wereld heeft veel invloed op hoe onze omgeving er uit ziet door o.a. automatiseringsprocessen, de inzet van robots en de multimedia-wereld. Welke impact heeft de toenemende snelheid op onze waarneming. Kunnen onze hersenen op termijn deze in aantal toenemende snelle beelden nog volgen. En wat zijn de gevolgen hiervan? Zijn onze overhaaste beslissingen wel de juiste?’

Een deelthema: Is handwerk nog iets van onze tijd? Handwerk zoals ook eeuwenoude technieken als tekenen, schilderen, boetseren etc. Daar is het project en installatie Fastwork, Timeconsuming Landscape’ uit voortgekomen. In mijn project wilde ik onderzoeken of ik vier identieke schilderijen kon maken in een steeds korter wordende tijdslimiet in mijn arbeidsproces. Bij elk nieuw werk werd de productietijd met 15 % verkort. Bij vier schilderijen is dan sprake van een productietijd van achtereenvolgens 100, 85, 70 en 55%. Randvoorwaarde: geen kwaliteitsverlies.

Pauline Nijenhuis

Foto; Installatie Fastwork, Timeconsuming Landscape.  Foto  gemaakt door Ivonne Zijp

Hoe heeft je werk zich ontwikkeld?

  • De ontwikkeling verliep van zeer realistische acrylschilderijen, naar schilderijen waar steeds meer het linnen zichtbaar werd, omdat ik delen niet beschilderde. Na mijn verhuizing naar Zutphen ging ik naast het schilderen borduren. Mijn thema ‘De prijs van de toenemende snelheid‘ werd duidelijker en duidelijker. Hoofdzakelijk bestaat het werk uit textiele schilderijen. Maar het verhaal dat ik wil vertellen is heel belangrijk. Daarom wil ik meer naar projectmatig werken toe zodat ik me nog meer op het thema kan toespitsen. En de weg, het proces naar het schilderij, is ook onderdeel geworden van het kunstwerk. Recent is uit mijn project ‘Fastwork, Timeconsuming Landscape’ ook een installatie ontstaan, waar 4 textiele schilderijen het centrum vormen, naast videobeelden, PowerPoint presentatie en ruimtelijk objecten als bank en toonbank.

Werk je wel eens met andere kunstenaars? Uit welke disciplines komen zij? Wat is volgens jou het voordeel van samenwerken?

  • Nee, nog niet van gekomen. Maar wat niet is kan nog komen.

Welke tijdschriften lees je? Wat zijn je favoriete boeken of websites over textielkunst?

  • TextielPlus. Ik volg de media. Ik lees graag historische romans zoals de serie van Jan Guillou ‘Bruggenbouwers’. En zie graag het programma ‘Boeken.
Pauline Nijenhuis

Foto; Installatie Fastwork, Timeconsuming Landscape. Detailfoto van de achterzijde van een van de schilderijen. Foto gemaakt door Ivonne Zijp

Heb je een website?

Waar kunnen we je werk binnenkort zien?

  • Tentoonstelling HOE=HET NU 2017

    ACCEC Roggestraat 44 7311 CD Apeldoorn
    Opening op 11 november. De tentoonstelling loopt tot met 10 december
    Tevens is er een internetveiling aan verbonden.

Pauline Nijenhuis

Foto; Suncity detail.