José van Loon

Jose van Loon

José van Loon vertelt graag verhalen

Mijn werk gaat over de dagelijkse dingen in mijn bestaan. Ik probeer dat om te zetten in een beeld, maar de kijker mag bij dat beeld weer zijn of haar eigen verhaal maken.

Jose van Loon

Waardoor word je aangetrokken tot textiel? Waarom werk je graag met textiel?

  • Als kind was ik altijd al met lapjes aan het spelen en aan het tekenen. Stoffen door de handen laten gaan, kleurschakeringen, contrasten in materialen ed. raken mij nog steeds en prikkelen de verbeelding. Liefst zou ik alles met de hand maken, vanwege het contact en de ritmiek van het werken, maar dat is niet mogelijk. Ik werk dus ook met borduurmachine (en computer om de patronen zelf te maken) en de naaimachine.

Wanneer besefte je dat textiel ook een medium voor kunst kon zijn?

  • Geen idee, waarschijnlijk ook wel jong, maar ik wist niet dat je er voor naar een kunstacademie of ander soortige opleiding voor kon gaan. Kunstacademie was “schilderen en beeldhouwen” en werd mij (om gezondheidsredenen) afgeraden omdat het fysiek zwaar werk zou zijn.
Jose van Loon

Wat is je favoriete techniek?

  • Vrij naaiwerk, liefste wat ik doe is “met-de-hand festoneren”.

Werk je ook wel eens in een ander medium?

  • Ik teken en fotografeer, vaak ter inspiratie of om (letterlijk en figuurlijk) mee voort te borduren.
Jose van Loon

Welke opleiding heb je gevolgd?

  • Eerst geen specifieke opleiding op textiel-/teken-/kunstgebied. Ik ben begonnen in het hobbycircuit, waar ik o.a. hobbyboeken schreef voor Tirion, demonstratrice was voor diverse bedrijven, hobbypakketten ontwikkelde en workshops gaf. Dit alles vooral over en met wol / vilt / zijde-verven / stempelen ed. Pas later, toen ik “iets-leuks” wilde doen naast een intensieve revalidatieperiode, kwam ik terecht op de Artez in Arnhem, waar ik werd aangenomen voor de docentenopleiding. Na de propedeuse behaald te hebben, kon ik de opleiding niet afmaken. Na een periode Art by MP, werd de Upgraders in Art (een part-time HBO opleiding) opgericht en zat ik bij de eerste lichting deelnemers. Een deel van deze groep komt nog steeds bij elkaar en maakt gezamenlijke thema-exposities. Daarna heb ik Masterclasses en workshops gevolgd bij o.a. Frans Megens en Zijdelings.

Wie zijn je voorbeelden?

Wat inspireert jou? Heb je een hoofdthema?

  • Het dagelijkse leven is mijn uitgangspunt in al zijn, schijnbare, eenvoud: de herinneringen, het gevoel en de kwetsbaarheid van het moment. De mens staat centraal. Zowel letterlijk: het lichaam en lichaamsdelen, als figuurlijk: de taal en momenten uit de levenscyclus. Het is, natuurlijk, vanuit mijn oogpunt, maar ik probeer een beeld te vinden / een verhaal te vertellen waar de kijker zelf weer mee verder kan. Simpel gezegd: ”Ik verzamel woorden en beelden, daarmee reis ik in mijn hoofd en maak nieuwe beelden van textiel”

Hoe heeft je werk zich ontwikkeld?

  • In het begin heb ik vooral veel gevilt, maar toen dat fysiek te zwaar werd, ben ik steeds meer gaan naaien. Voor mij is dat een natuurlijk verloop geweest, het werk werd steeds lichter en transparanter, passend bij “de verhalen en de beelden”. Daarna kwam de borduurmachine erbij, die kan wat “basis”-naaiwerk voor mij doen. Ze is mijn “assistente Marie”. Toen mijn werk transparanter en daarmee kwetsbaarder werd, kwam er ook steeds meer glas bij. Glas beschermt, maar is zelf ook kwetsbaar.
  • Mijn werk is beeldend, maar soms is de “drager” een sjaal, ketting, jas ed. Ik kies niet voor één bepaalde vorm of kleur. Het dient zich aan bij het verhaal dat ik wil vertellen. In golfbewegingen komen bepaalde thema’s of materialen of kleuren weer terug in mijn werk… soms zit er jaren tussen…. Dat verrast mijzelf dan ook weer.
  • Ik werk altijd maar een korte tijd, meerdere keren per dag, elke dag. Dat maakt dat ik niet in een soort flow terecht kom, maar wel dat ik tussentijds er over denken kan en de ontwikkeling in ogenschouw kan nemen. Uiteindelijk komt er dan toch weer af. En, waarschijnlijk ook omdat ik het fijn vind als dat traject niet te lang duurt, maak ik vaak kleiner werk in series.
Jose van Loon

Werk je wel eens met andere kunstenaars? Uit welke disciplines komen zij? Wat is volgens jou het voordeel van samenwerken?

  • Ja, vooral met thema-exposities. Het prettigste vind ik het als er dan tussentijds met elkaar overleg / discussie / proces bespreken/ museum bezoek is, rondom zo’n thema. Soms werk ik ook met een andere kunstenaar aan één werkstuk of één serie werkstukken. Dat kan eenmalig zijn, maar de afgelopen jaren heb ik dat meerdere keren gedaan met Chris van Aar, houtdraaier. En Lia Stouten, grafica. Bij Chris is het gezamenlijke werk heel abstract en naturel qua kleur. Bij Lia is het gezamenlijke werk veel meer divers, abstract tot figuratief, en variëren we ook van naturellen tot kleur. Belangrijk vind ik dat de kijker wél nog het handschrift van een ieder herkent, het is zichtbaar dat het gaat om een samenwerking.
  • Ik ben lid van Platform Edese Kunstenaars (PEK) en Artsalon200acht.

Welke tijdschriften lees je? Wat zijn je favoriete boeken of websites over textielkunst?

  • Lezen en beeldmateriaal bekijken doe ik veel. Boeken, tijdschriften, tv en internet. Favoriete boek is een oude Van Dale, omdat ik nog steeds bijzondere woorden vind, die ik dan opschrijf in een boekje.
Jose van Loon

Heb je een website?

Waar kunnen we je werk binnenkort zien?

  • 8 okt t/m 19 nov 2017; Marlou Kursten Kunstbemiddeling, Duo-expositie met Piet Zegveld, Casteelse Poort, Wageningen.

  • 27 oktober – 18 november 2017; BLOW, jaarlijkse verkoop-expositie, PEK op 4 locaties in de gemeente Ede.

  • Details op de website en Facebook.