Irma Frijlink

Irma Frijlink Gone with the wind

Ik ga in mijn werk uit van een idee, meestal gerelateerd aan wat er in de wereld gebeurt. Ik laat me niet graag in een hokje plaatsen en wil me ook niet laten beperken door één materiaal. Mijn werk is dan ook opgebouwd uit verschillende materialen, waarbij textiel altijd een onderdeel is.

Waardoor word je aangetrokken tot textiel? Waarom werk je graag met textiel? 

  • Textiel heeft mij altijd gefascineerd. De zachtheid van het materiaal, de mogelijkheden en het bewerken van deze materie is vaak haast meditatief. Ik heb ook andere media geprobeerd in de loop van mijn leven maar steeds weer kwam ik terug op textiel. Ik hou van het ambachtelijke. Wat ik wel geleerd heb tijdens een schildercursus is het beginnen aan een werk zonder een patroon, een vast omlijnd plan. Zoals de docente zei: “Je kunt er altijd weer overheen met witte verf”. Dat heeft mijn werkwijze sterk veranderd. Het heeft mij de vrijheid gegeven waar ik altijd naar op zoek was. Ik begin nu aan een werk zonder dat ik het eindresultaat al vast heb liggen. En klopt er iets niet: een schaar of een tornmesje doet wonderen.

Wanneer besefte je dat textiel ook een medium voor kunst kon zijn?

  • Toen ik de opleiding deed voor 1e graads textieldocent in Amsterdam in 1970. Tijdens deze opleiding leerde je alle technieken, behalve vilten, en aan het eind van een blok over een techniek moest je een vrij ontwerp maken in deze techniek. De vele mogelijkheden lieten zich toen al zien.
Irma Frijlink Ik ben er even niet

Wat is je favoriete techniek?

  • Het liefst teken ik met de naaimachine. Wanneer het werk erom vraagt, borduur ik delen met de hand. De ondergrond is afhankelijk van het werk waarmee ik bezig ben. Dit kan linnen zijn, zakdoeken of momenteel fabrieksvilt. Door mijn achtergrond, ik heb tevens de opleiding tot kantklosdocent gedaan, ben ik wel altijd op zoek naar een bepaalde transparantie.
    Bij mijn 3D objecten maak ik gebruik van verschillende technieken: soms bind ik stukken stof bij elkaar met dikke garens, een andere keer haak ik een onderdeel van het object.

Werk je ook wel eens in een ander medium?

  • Een enkele keer maak ik gebruik van verf als het onderwerp erom vraagt. Daarnaast werk ik in mijn 3D objecten met gevonden schedeltjes en andere gevonden materialen.
Irma Frijlink Gone with the wind

Welke opleiding heb je gevolgd? 

  • 1e graads docentenopleiding textiel (akte-NS, kunstnaaldwerk en stofversieren) en docent kantklossen NKO, Kant Speciaal. Daarnaast heb ik masterclasses gevolgd zoals bij Henk Peeters en Frans Megens.

Wie zijn je voorbeelden?

  • Eigenlijk heb ik geen specifieke voorbeelden. Ik zie veel kunst en laat me regelmatig onderdompelen door de vele prachtige werken die verschillende kunstenaars maken. Ik heb altijd een angst dat ik iemand ga kopiëren. Sterker nog, zo gauw ik merk dat iemand mij is gaan kopiëren, stop ik met dat soort werk en sla ik een nieuwe weg in.

Wat inspireert jou? Heb je een hoofdthema?

  • Ik word geïnspireerd door de natuur en de mensen die ik tegenkom in mijn leven. In de natuur en mensen zie ik veel overeenkomsten. Door middel van mijn werk wil ik mensen portretteren als bijvoorbeeld bomen. De een die met alle windjes meewaait, een ander die als een rots in de branding staat. Tevens gebruik ik momenteel bijna tot geen kleur om de kwetsbaarheid van de natuur weer te geven en de kwetsbaarheid van de symbiose tussen de natuur en de mens.
    Maar ik heb ook een tijd lang mensen geportretteerd, bijvoorbeeld in de installatie “Ode aan een ‘onzichtbare’ generatie”. Hierin heb ik 75 dames neergezet op zakdoekjes die moesten stoppen met werken zo gauw zij gingen trouwen. Ik heb met al deze vrouwen of hun nabestaanden een interview gehad en ook hun verhaal is vastgelegd. Maar ik heb ook meerdere mensen geportretteerd die lijden aan dementie. Ik probeerde me voor te stellen wat er met hen gebeurt tijdens dit ziekteproces.
Irma Frijlink

Hoe heeft je werk zich ontwikkeld?

  • Door de jaren heen zie ik dat het tijdsbeeld ook in mijn werk te zien is. In de loop van de jaren is het werk steeds transparanter geworden. Ik zoek al vele jaren naar deze transparantie. In allerlei vormen.
  • Ik ben altijd bezig geweest met wat de drijfveren zijn van de mens. Daardoor was en is mijn werk ook vaak politiek geladen, alhoewel je dat niet meteen ziet.

Werk je wel eens met andere kunstenaars? Uit welke disciplines komen zij? Wat is volgens jou het voordeel van samenwerken?

  • Ik werk eigenlijk niet vaak met andere kunstenaars. Ik ben een echte individualist.

Welke tijdschriften lees je? Wat zijn je favoriete boeken of websites over textielkunst? 

Irma Frijlink De meelifter

Heb je een website?

Waar kunnen we je werk binnenkort zien?

  • Gedurende de maand november 2018 is mijn werk te zien in het Kerkje van Aerdt. Kerkweg 26, 6913 AK Aerdt (www.kunstkringhge.nl)