Willy Schut

Willy Schut 'Halve maan'

Willy Schut tekent met de naaimachine

Mijn werk bestaat uit een combinatie van schilderen, appliceren en vrij machinaal borduren. Zoals een tekenaar tekent met potlood, zo teken ik met de naaimachine. De inspiratie voor mijn werk komt voort uit dagelijkse gebeurtenissen. Nieuwe connecties, verloren contacten……

Waardoor word je aangetrokken tot textiel? Waarom werk je graag met textiel? 

  • Om eerlijk te zijn, denk ik dat ik eerder een mixed media kunstenaar ben die vaak textiel gebruikt dan dat ik mijzelf een textiel kunstenaar voel. Vooral omdat ik ook veel andere materialen gebruik. Dat ik textiel gebruik is eerder een nadeel dan een voordeel omdat het ingewikkelder is om hetzelfde beeld te bereiken als met verf.  Misschien juist omdat het langzamer werken is. Je moet je werk namelijk regelmatig onder de naaimachine vandaan halen om het resultaat te zien. Toch kan ik in textiel beter uitdrukken wat ik voor ogen heb. Mijn werk is gelaagder met textiel.

Wanneer besefte je dat textiel ook een medium voor kunst kon zijn?

  • Al op jonge leeftijd. Mijn moeder was coupeuse en mijn vader kon aardig tekenen. Dan staan beide middelen tot je beschikking en die mocht ik ook gebruiken. Als mijn moeder dan voor mijn zus en mij eenzelfde rokje had gemaakt, wilde ik het tot “mijn” rokje maken. Daarvoor kreeg ik van mijn moeder de ruimte. Ik mocht er met de naaimachine of met de hand dan een ander lapje op naaien als zak of iets dergelijks.  Toen zag ik al dat je als je twee lapjes naast/op/tegen elkaar naait kleurvlakjes maakt en dus met textiel kunt “schilderen”.
Willy Schut Helemaal

Wat is je favoriete techniek?

  • Vrij machinaal borduren. Ik gebruik de naald van mijn naaimachine als een potlood/pen en teken er dan mee.

Werk je ook wel eens in een ander medium?

  • Ja hoor. Mijn werk is een combinatie van schilderen, appliqueren en vrij machinaal borduurwerk. Ik gebruik verf-, teken en druktechnieken en transfer-printen.
Willy Schut

Welke opleiding heb je gevolgd?

  • In mijn jeugd was het niet gebruikelijk om een opleiding aan een kunstacademie te volgen. Mijn ouders zagen daar geen brood in en wilden niet dat ik tussen dat “langharig tuig” ging werken. Het werd dus een gewone beroepsopleiding.

Toch heb je op een gegeven moment de stap naar het kunstenaarschap gemaakt. Hoe ging dat?

  • hoe ik de stap naar het kunstenaarschap heb gemaakt: – Geen idee. Komt vanzelf.  Ik wil mijzelf graag uitdagen en kijken tot hoever ik kan gaan.  Sommige mensen kunnen prachtige schilderijen maken vanaf een plaatje en zijn dan gelukkig als het verkocht wordt. Ikzelf zou dat niet kunnen. Ik wil niet een plaatje maken, maar echt iets van mijzelf. Dat kost vaak soms hoofdbrekens maar toch zou ik niet anders kunnen.
  • hoe het voelt – Het voelt vooral fijn als ik zie wat een werk van mij voor emoties bij de kijker op kan roepen. Daar kan ik intens van genieten en inspireert mij voor een volgend werk.
  • Ik doe niets om kunstenaar te zijn. Trek zeker geen speciale kleding aan of doe een oranje haarspoeling in mijn grijze piekhaar. Ikzelf vind de belangrijke kwaliteitscriteria voor een kunstenaar: steeds weer vernieuwen en oorspronkelijk zijn

Wat doe je op dit moment voor opleiding?

  • Momenteel volg ik voor het derde jaar de opleiding “Upgraders in Art” te Arnhem. De motivatie om de opleiding te volgen kunnen zijn:
    – Nieuwe impulsen en een vrijere insteek binnen de beroepspraktijk
    – Een nieuwe opstart of verandering van de beroepspraktijk na een periode van bezinning of stilstand
    – Uitbreiding van de reeds ontwikkelde beeldende kwaliteiten
  • De opleiding bij “Upgraders in Art” ben ik gestart omdat ik mijzelf/mijn werk graag uitdaag en omdat ik van andere “kunstenaars” hele goede verhalen hierover had gehoord. Ik heb er toen nog wel een tweetal jaren over nagedacht. Bij de Upgraders opleiding werd van tevoren gezegd dat men open stond voor textiel (de dochter van de coördinator werkt ook met textiel) maar dat ik ook zelf open moest staan voor andere media.
    Zij stimuleren mij inderdaad om uit mijn comfortzone te stappen. Met wisselend resultaat. Hoe doen ze dat? Alleen al doordat het programma daarop is gebaseerd. Je krijgt een soort workshops van vier weken door verschillende leerkrachten/kunstenaars. Zij geven je voor hun eerste les een opdracht naar aanleiding van een voor jouw belangrijke foto, gedicht, jaartal o.i.d.  In die vier weken is het de bedoeling dat je heel veel proefjes en schetsen maakt en dat daaruit een werk komt dat je in de laatste week bespreekt met de leraar en de groep. Die besprekingen zijn opbouwend pittig, waardoor je gestimuleerd wordt andere materialen te gebruiken op voor mij niet bekende manieren.  Ik mag daar gerust een “schilderij van/met textiel” maken maar dan eentje die in een ochtend klaar is. Je gaat dan of je stof lijmen of met hele grote steken met de hand alles vastzetten. Mijn ambitie is om vernieuwend te blijven werken.

Wie zijn je voorbeelden?

Willy Schut

Wat inspireert jou? Heb je een hoofdthema?

  • Al enige jaren heb ik als hoofdthema voor mijn werk “Verbindingen”. Verbindingen door mens en materiaal in de ruimste zin van het woord. Nieuwe, verloren, afgesloten en verbroken verbindingen.
  • Mijn hoofdthema is altijd gerelateerd aan iets wat ik heb gelezen, gezien of heb meegemaakt. Het is dus inderdaad een verhaal op mijn manier verbeeld.Ik begin met schetsen, zonder vooropgezet idee. Soms is dat gewoon op een hoekje van de krant of een ander papiertje dat voorhanden is. Vaak blijft dat bij krabbelen, soms munt dat uit in een nieuw werk. Ook dan laat ik graag mijn werk ontstaan, ik volg mijn gevoel, mijn intuïtie en hart. Vaak lijkt het uiteindelijke werk niet meer op de eerste schets, maar is die schets wel de aanzet geweest om dit werk te maken. Mijn werk uithalen doe ik zelden. Dingen die per ongeluk ontstaan zie ik als uitdaging om het beeld beter of gelaagder te maken. Er is voor mij geen goed of verkeerd, maar meer:  dit is beter voor dit beeld.

Hoe heeft je werk zich ontwikkeld?

  • In het verleden borduurde ik vooral met de hand. Tegenwoordig gebruik ik de naaimachine om vrij machinaal te borduren.

Werk je wel eens met andere kunstenaars? Uit welke disciplines komen zij? Wat is volgens jou het voordeel van samenwerken?

  • Ik werk namelijk altijd alleen. Op school en tijdens projecten zie je andere mensen dingen maken waarvan ik soms denk:  wauw. Het is altijd inspirerend te zien wat iedereen maakt komend vanuit dezelfde opdracht.

Welke tijdschriften lees je? Wat zijn je favoriete boeken of websites over textielkunst?

Willy Schut Me, myself and I

Heb je een website?

Waar kunnen we je werk binnenkort zien?

  • Van 5 tot 26 november 2017 exposeren Irma Frijlink en ikzelf textiele werken in het kerkje van Aerdt, Kerkweg 26, 6913 AK Aerdt. Elke zondag geopend van 10.00 – 17.00 uur.
  • 15 mrt. 2019 tot 13 apr. 2019: Kunst in de kelder. Annelies Middelkoop, Anneke Mulder en Willy Schut exposeren gezamenlijk in de Kunstkelder onder het gemeentehuis van Putten. Achterzijde Gemeentehuis, Brinkstraat 69, Putten
  • Verder sta ik in het zomerseizoen regelmatig op kunstmarkten in het hele land.