Jantine Hos

Jantine Hos is een professioneel viltster.

Over wol zegt ze: “Wol is het meest weerbarstige én het dankbaarste materiaal dat ik ken. Het blijft me uitdagen en inspireren om telkens weer nieuwe ontwerpen en toepassingen te ontwikkelen. De rijkdom aan wolsoorten en de diversiteit aan kleuren is schijnbaar eindeloos. Heerlijk om met een dergelijk natuurproduct te kunnen werken en fijn om de kennis met anderen te kunnen delen.”

Ze maakt zowel toegepaste kunst –  een plaid of een vloerkleed – als autonome kunst. Daarnaast verzorgt ze workshops in het vilten.

Waardoor word je aangetrokken tot textiel? Waarom werk je graag met textiel?

  • Ik werk graag met textiel vanwege de “handelbaarheid”. Er is de prettige tactiele ervaring met het materiaal. Ik hou ook van klei, maar mijn handen  vinden textiel toch veel fijner om aan te raken.  Je kunt er letterlijk met je handen aanzitten: ook als het klaar is. Ik vind het in zekere zin een eenvoudig materiaal omdat “je er niet vies van wordt, je kunt toevoegen en weghalen zonder het werk te beschadigen, het hoeft niet te drogen en je kunt het zelfs wassen wanneer het vies geworden is”. En het is niet zwaar.  Maar wat textiel voor mij vooral ook is: het staat dicht bij het gevoel. Heb ik bij het kijken naar een schilderij mijn ogen en het brein nodig om een sensatie te ervaren, bij textiel kan het direct binnenkomen. Textiel  draagt ieder op de huid: het is letterlijk dichtbij. Heb me vaak afgevraagd waarom de monochroom blauwe werken van Yves Klein zo’n impact op mij hadden…dat komt waarschijnlijk doordat de poederachtige huid van die schilderijen refereren aan textiel…ook die zijn “aaibaar”.

Wanneer besefte je dat textiel ook een medium voor kunst kon zijn?

  • Ik heb eigenlijk altijd geweten dat textiel een medium was om kunst te maken. Ik heb een hiërarchie in de verschillende materialen nooit zelf gemaakt. Wel erkend (ook als historica met een specialisatie in vrouwengeschiedenis) dat er een onderwaardering is voor textielkunst, in de lijn van in het algemeen onderwaardering voor vrouwenwerk.  In die zin vind ik het wel jammer dat vrouwen zelf hun textiele werk zo onderwaarderen en niet buiten de grenzen van het handwerk durven treden. Mijn eigen ontwikkeling is overigens ook langs de lijn: eerst het ambacht beheersen en dan ontdekken hoe ik het kunstzinnig kan inzetten

Wat is je favoriete techniek?

  • Vilten staat bovenaan, naast haken,breien en borduren: vezels samenvoegen, daar komt het toch uiteindelijk op neer. Het kijken naar viltwerk geeft mij de prettige sensatie dat ik kijk naar een berg geconcentreerde aandacht. Ik zie hoe zachte geconcentreerde aandacht en geduld  tot het werk hebben geleid. Het levert  een geaardheid op die rust geeft.

Werk je ook wel eens in een ander medium?

  • Ander medium? Ik ga steeds meer tekenen en schilderen: niet met het einddoel om daar een werk van te maken, maar meer als middel om mijn creativiteit te activeren en te laten stromen…en voor het vinden van vorm en kleur. Soms combineer ik textiel met  keramiek  en  plastics (smelten).

Welke opleiding heb je gevolgd?

  • Opleiding: academisch (historica), gevolgd door een lange carrière in een ambtelijke organisatie. Pas in 2012 liefde voor het zelf maken weer opgepakt. Diverse workshops gevolgd om vilttechniek te leren, maar vooral heel veel zelf gedaan/geëxperimenteerd. En in het kunstzinnige proces laat ik me coachen door ervaren (textiel)kunstenaars: ik organiseer mijn eigen kunstopleiding!

Wie zijn je voorbeelden?

Wat inspireert jou? Heb je een hoofdthema? Hoe heeft je werk zich ontwikkeld?

  • Inspiratie? Die kwam aanvankelijk vanuit het materiaal, de schoonheid van het materiaal wol in zijn puurste vorm.  wat roept het materiaal bij me op? wat kan ik er allemaal mee?  Recentelijk  voel ik steeds meer de behoefte een verhaal te vertellen.  Bestaande teksten en gedichten vormen de aanleiding om beeld te creëren .  De thema’s die ik  vooral aanraak zijn: Het onaffe, imperfecte, tijdelijke. …de schoonheid hiervan. Ik vind troost in het geven van vorm/aandacht aan deze thema’s (en ik hoop de toeschouwer ook).

Werk je wel eens met andere kunstenaars? Uit welke disciplines komen zij? Wat is volgens jou het voordeel van samenwerken?

  • Voordeel van samenwerken? ik heb al verschillende keren ervaren dat het me helpt om mijn eigen creatief proces op te rekken: het brengt me buiten mijn eigen gebaande paden en levert soms mooie nieuwe inzichten op . Je kunt van elkaar leren.  En het is ook een uitdaging omdat je voortdurend je eigen grenzen (wanneer is het werk voor mij goed? . Herken ik mezelf er nog in?) moet bewaken…waardoor die zich  steeds duidelijker aftekenen.  Het maakt soms  technisch iets mogelijk wat je alleen niet had kunnen maken of bekostigen. Soms is het wel tijdrovende en niet altijd pakt het goed uit…en het afscheid nemen van een samenwerkingspartner is minder leuk (te zeggen: dit werkt voor mij niet). Marketingtechnische is het ook slim, want je knoopt verschillende netwerken aan elkaar en hebt daardoor direct een veel groter bereik van publiek.
    Ik heb samen gewerkt met een styliste,  houtbewerker,  beeldhouwster, keramiste.

Welke tijdschriften lees je? Wat zijn je favoriete boeken of websites over textielkunst?

  • Tijdschriften: Textielplus, Vezel…maar toch vooral online: textileartist.org, diverse nieuwsbrieven van kunstenaars en galeries en musea (Textielmuseum), via Pinterest bezoek ik sites van kunstenaars. Veelal Engels en Amerikaans.  Favoriete boek met stip op nummer 1: Julia Cameron, the artist way

Heb je een website?

Waar kunnen we je werk binnenkort zien?

  • deze maand september (2017) is mijn werk (samen met dat van Joke Konijn) elk weekend te zien in het Theehuis in Zaandijk.
  • 23 en 24 september 2017 in het kerkje van de Woude.
  • 7 en 8 oktober 2017 in Ilpendam (samen met de ander deelnemers aan Summer of Arts).
  • 23 t/m 26 november 2017 op de handwerk en quilt dagen.